torsdag 4 juni 2009

Välgörenhet

Detta är ju sjukt!

Visst är inte jag den som lägger någon krona när de från t.ex. rädda barnen är ute på gatan och tigger, men det skall det bli skillnad på. Jag är en tävlingsmänniska och när ja fick höra att vi i Sverige ger ungefär lika mycket i välgörenhet som Afrika så insåg jag att detta ¨måste vi ändra på.

Jag går och klagar för att jag inte tycker om vattnet som kommer från kranen på nedanvåningen utan måste ha vatten från ovanvåningen ena dagen medans någon annan inte ens har rent kranvatten i huset, om de ens har ett hus.

Vi, som har det bättre ställt, kan faktiskt se till att få några kronor över en gång i månaden iaf. Bara några få kronor räcker för att få ihop mat till flera personer/dag.

Vi hade en diskussion i klassen igår där frågan var om vi skulle ge mer till andra länder. JA! Jag ställde mig upp och sa att jag ttycker självklart att vi skall ge mer. Vi har ju massor över. Så kom en med komentaren: "Skall vi skicka maten som blir över från vår middag då eller?" Jag förstår faktiskt inte varför man ens säger så? Kan man inte tänka eller? Jag är hundra på att hon skojade, men det är inget att skoja om.

Istället för att köpa mat som man sedan slänger kan vi ge pengarna som vi skulle köpt den maten med till något välgörenhetsföretag. Om man inte tror det kommer fram, vilket jag själv tvivlar på, så kan man alltid hitta någon by i något fattigt land och skicka ner pengar och saker själv till dem. Det gjorde vi i mellanstadiet.

Nu börjar min lektion och jag måste gå.

Tänk på detta i framtiden!!

Ha en bra dag...

På Måndag tar jag studenten:D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar