Visar inlägg med etikett Film recensioner. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Film recensioner. Visa alla inlägg

söndag 11 juli 2010

Dear John.


Jag såg nästa "the notebook" igår. Dear john heter den. Super bra film. Gjort av skaparen till "the notebook". Den kommer garanterat bli lika känd.

Släpptes: 24 Januari 2010
Huvudroll: Amanda Seyfried (Savannah) och Channing Tatum (John)

Den handlar om Savannah och John. John är en militär och är hemma i två veckor. Han pappa är autistisk och samlar på mynt. Detta har gjort att de inte snackar så mycket. En dag så möter John Savannah när han räddar hennes väska. Det är här en resa på flera år börjar. Savannah, en glad och pigg tjej blir förälskade i den supersnygga John och romansen pågår i två veckor. Efter ett bråk skriver John ner ett brev på en gammal vattenräkning. Det är det första brevet utav många. Under hela det året som John är borta skrivet de vad de gör, tänker och känner.

När world trade center rasar ber Johns befälhavare alla att stanna längre. John hinner hem om för att träffa sin älskade Savannah, men måste fara tillbaka efter ett svårt beslut. Breven kommer mer och mer sällan. Två månader har gått sedan det sista brevet kom från Savannah. Det tär på dem båda att inte ses och Savannah har gett upp. Hon är nu förlovad.

John stannar i militärer i flera år till och blir hemskickad en dag efter att ha fått mycket tråkiga nyheter. Han åker för att hälsa på Savannah.

Nu skall jag inte avslöja mer. Ni måste verkligen se den. En helt underbar film med skatt och tårar precis som i "the notebook". Ingen kärleksfilm slår den, men denna kommer strax efter på en andra plats.

Jag har ju min "skala" som jag bedömer ifrån, men med denna filmen säger jag bara 10/10. Den var helt klart den bästa filmen i år. Skådespelarna var toppen och manuset går inte att beskriva.

tisdag 25 maj 2010

Lying to be perfect


Nu ha jag tittat på ännu fler filmer. Här kommer snart en hel rad med film recensioner.

Först ut är Lying to be perfect
Släppt: 30 Januari 2010
Director: Gary Harvey
Poppy Montgomery som Nola Devlin
Adam Kaufman som Chip/Alex

En film som jag till en början tyckte var tråkig och förutsägbar. Man visste att hon skulle gå ner i vikt för att inte avslöja sin hemlighet, men när man fick veta hemligheten så insåg man att denna filmen skulle bli lite annorlunda. Den blev bara bättre och bättre ju mer man såg. När hon, Nola, träffade Chip/Alex så blev filmen så mycket bättre.

Den handlar då om Nola som är en "editor" på tidningen "Shine". Hon har skrivit innan och vill börja skriva igen, men har tydligen inte ansiktet för de. Därför skapar hon ett ansikte och på så sett får hon skriva utan att någon vet om att det är hon. Nola är mycket överviktig och bor ensam med sin katt. Hon har två bästa vänner som också är överviktiga och tillsammans bildar de en pakt som de kallar Cinderella pact. Denna pakten går ut på att en av dem skall komma i sin bikini och kunna leka med sina barn. Den andra skall bära rött igen. Nola vill komma i en jätte fin klänning.

En mycket bra film. Den var förutsägbar, men på ett bra sätt. Man blev ändå lite överraskad då och då. En väl rekommenderad film med andra ord.

Jag ger den: 7/10
Komedi: 8/10
Spänning: 4/10
Romantik: 8/10
Action: 1/10
Handling: 7/10



tisdag 27 april 2010

Fool's gold


Fool's gold , en toppen komedi.

Ressigör: Andy Tennant
Släpptes: 8 Februari 2008
I rollerna:
Kate Hudson som Tess Finnegan
Matthew McConaughey som Benjamin Finnegan (Finn)
Donald Sutherland som Nigel Honeycutt
Alexis Dziena som Gemma Honeycutt

Det är andra gången jag ser den och den var bättre nu. Den handlar om en spanska gammal skatt som sjönk när den var på väg hem. Skatten heter "Queen's diary. Det gifta paret Tess och Finn har letat efter skatten ända sedan deras smekmånad. Nu jobbar Tess på en båt som ägs av en mycket rik man och Finn försöker fortfarande hitta skatten utan några framsteg.

Tess och Finn skiljer sig i början av filmen, men det är också så de träffas igen då Finn behöver pengar för att sponsra letandet och följer efter Gemma, Nigels dotter. På detta viset så får han pengar och försöker tillsammans med Tess och en gammal kompis att hitta skatten. På vägen stöter de på problem när Big bunny också försöker hitta skatten.

En rolig film som man skrattar mycket i. Lite spänning där de håller på att dö hela tiden och man inte vet när de skall hitta skatten. De är så nära hela tiden, men ändå långt bort.

Jag ger den 9/10
Komedi: 9/10
Spänning: 7/10
Romantik: 8/10
Action: 9/10
Handling: 8/10

EN bra film som är värd att ägna lite tid åt. Rolig och spännande. en bra tjejkvälls film eller varför inte en dejt film. Både för killar och tjejer.

måndag 26 april 2010

Blood and Chocolate



Jag har sett ännu en film som jag tänkte skriva om. Jag håller på att se på "Fool's Gold" nu så den kommer snart, men först ut är en varulvsfilm, Blood and Chocolate.
Ressigerad av: Katja von Garnier
Släppt den 25 januari 2007
Agnes Bruckner som Vivian
Hugh Dancy som Aiden
Olivier Martinez som Gabriel

Den handlar om en tjej, Viviane, som är en varulv eller skrpnadsskiftare (om man översätter direkt från engelskans shapeshifter. Hennes föräldrar dör och hon får flytta tillbaka till Rumänien där hennes släkt kommer ifrån. Det är varulvarnas "kung", Gabriel, som hämtar tillbaka henne. Han skall vart 7 år ta sig en ny fru och Vivian kommer från den rätta familjen för att bli nästa. Den nuvarande frun är Vivians moster. Självklart skall alla varulvs- och vampyrfilmer blanda in människor. Här så träffar Vivian en kille, Aiden, som känner till en hel del om varulvar, men han tror de mest är påhitt. Detta ställer dock till det speciellt när Vivian blir kär i denna människan. Där finns en hel del varulvar i Rumänien, Bukarest, och de har då Gabriel som sin ledare. Gabrils son, Rafe som han har tillsammans med Vivans moster Astrid, ser sig själv som gruppens näste ledare.

Varje månad så har varulvarna en jakt vid fullmåne. De tar en människa och skär honom eller henne i armen och ber denne att springa så fort den kan. Kommer den till andra sidan av floden som ligger en bit bort så får han eller hon leva, annars tar varulvarna honom eller henne. Aiden blir utsatt för denna jakt och är nära att dö när Vivan dyker upp. Aiden har en silverkniv på sig, varulvar dör av silver, men tror tyvärr att Vivian är någon annan då han inte känner igen henne i hennes vargform. Han skär henne i armen och ser hur hon förvandlas tillbaka till sin mänskliga form.

En spännande film där man får se en del nya saker angående varulvar. Här kommer mina betyg:
Jag ger den: 8/10, Det var en bra film, helt i min smak.
Komedi: 3/10, visst fanns där komedi, men de var ytterst lite.
Spänning: 8/10, man satt och väntade på vad som skulle hända hela tiden även om man kunde gissa vissa saker.
Romantik: 9/10, allt handlar väl om kärlek i världen.
Action: 9/10, de var många fighter och mycket som hände hela tiden.
Handling: 8/10, Jag gillade den. De var en bra story som man inte ser var dag.


onsdag 21 april 2010

The back-up plan

Dagen då min blogg slutade funka så kom jag på att jag skulle göra det roligare med att recensera filmer och tv-serier. Jag har ju lite tid att slå ihjäl ibland och då ser jag på film eller serier. Jag kommer att sätta betyg och lyssna nu för här kommer det konstiga. Jag kommer sätta ett "allt i allo" betyg som sammanfattar filmen i sin helhet, men för er som vill veta mer exakt så kommer jag att ha 5 olika kategorier att betygsätta så man kan hitta den film som passar en själv bäst.
Kategorierna är följande:
* Komedi (Får man tio här så har jag legat på golvet)
* Spänning (här ingår förutsägbarhet)
* Romantik
* Action (Om det händer mycket i den)
* Handling/plot

Skulle jag se en skräck så kommer jag sätta ett specialbetyg på den, vilket nog inte förekommer så ofta. Alla kategorier har en skala på 1-10 där ett är sämst och 10 bäst.

Min senaste film som jag såg var idag och det var rain man, men eftersom alla nog har sett den så tänkte jag berätta om en ny film som kommer ut den 23 april. Den heter The back-up plan.

Bild lånad från www.filmofilia.com

Huvudpersonerna spelas av Jennifer Lopez (Zoe) och Alex O'loughlin (Stan). Filmen handlar om hur Zoe har tröttnat på att vänta på den rätta och tar saken i egna händer. Hon vill ha en baby och ser till att skaffa en genom insemination. Dock möter hon Stan precis när hon lämnar kliniken och det är där som den romantiska biten börjar. Stan och Zoe börjar träffas. Inget går enligt planen i början, men efter ett tag så flyttar Stan in till Zoe och man får följa Zoe och Stans liv under de nio månaderna som hon är gravid. Stan får kalla fötter många gånger och en kille i parken hjälper honom att förstå innebörden med att ha barn både till det positiva och negativa. Detta hjälper Stan ända till han får nog.

Filmen var väldigt förutsägbar fast utan att vara tråkig. Det var lagom mycket skratt mixat med romantik. Jag tror de flesta, även killar, kan uppskatta denna filmen. Dock är det en tjejfilm. Alla kan tycka den är bra oavsett ålder eller civiltillstånd. En film jag tyckte var värd att se. Dock vet jag inte om jag skulle betala för att se den på bio, men som fredagsfilm eller bara en regndags film så är den toppen.

Jag ger den 7/10
Komedi= 6/10, man skrattade lagom mycket för en sån här film.
Spänning= 3/10, Den var väldigt förutsägbar
Romantik= 9/10, Det var trots allt huvudhandlingen
Action= 2/10, det var väl när han slängde ut kudden genom fönstret
Handlning/plot= 8/10, den hade en annorlunda handling som man inte ser så ofta


Säg gärna till om ni vill ha något om någon speciellt film eller inom någon speciell genre. Jag kan se igenom de mest tråkiga filmerna utan att somna så bara säg till så ser jag till att ni får veta vad jag tyckte om dem. Vill ni ha något tips inför någon kväll med tjejkompisarna så skriv en kommentar.

Kjam på er alla.