Visar inlägg med etikett tänkvärt. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett tänkvärt. Visa alla inlägg

måndag 26 juli 2010

Pojken som kallasdes det.

Idag blev det tight. T kom hem vid 18.07, min Zumba börjar 18.15 och K var iväg sedan innan. Jag tog bilen till Zumban, sprang upp för den långa trappan, kändes som en evighet, och skyndade mig att ta fram skorna, vattnet och mitt kort. Sprang in i salen och hann få på skorna innan jag andades ut. Klockan var då 18.14 och ingen instruktör var där. När jag inte såg någon annan som hade hantlar blev jag misstänksam och strax där på så fick jag mina misstankar bekräftade, jag förstod det som att Jannika (vår zumba instruktör) var sjuk och att denna killen skulle hålla i en dansmix istället. Det var super kul iaf och vi fick lära oss massa steg, varför har jag inte gått på denna tidigare är min fråga. Nu är det 6 dagar kvar och jag har bara en till möjlighet att gå på dansmixen så jag hoppas att de har något liknande i Sverige och England.

Idag har jag nästan läst ut "Pojken som kallades det." En bok av Dave Pelzer. En super bra bok som man inte kan sluta läsa fast den är så hemsk. Här kommer ett utdrag ur den: "När jag återfick medvetandet kände jag något varmt rinna från bröstet. Det dröjde några sekunder innan jag insåg var jag var. Jag satt med ryggen mot väggen inne i badrummet. Jag vände mig mot Russell som började sjunga: "David kommer dö, Pojken kommer dö." Jag flyttade blicken mot magen. Hon satt på knä och förband mig med en tjock gasbinda över magen där mörkrött blod pumpade ut. Jag försökte säga någonting. Jag visste att det var en olyckshändelse. Jag ville att hon skulle veta att jag förlät Henne, men jag kände mig för svag för att prata. Jag försökte hålla huvudet uppe men det föll ner mot bröstet gång på gång". Ett till stycke ur samma kapitel, precis när Hon är färdig med förbandet. "Hon reste sig upp och tittade på mig utan medkänsla, tvättade händerna och sa att jag nu hade exakt en halvtimme på mig att bli klar med disken. Jag skakade på huvudet och försökte förstå vad det var Hon hade sagt. Efter några sekunder sjönk Hennes befalling in. På samma sätt som Hon gjort illa armen på mig några år tidigare tänkte Hon inte erkänna vad som hade hänt.

Detta är en bok baserad på en sann historia om hur Dave berättar om sin uppväxt med en mamma som slog och misshandlade honom. Som sagt så rinner tårarna hela tiden och det behövs många näsdukar. Jag tror man skall läsa den i ett sträck för att få ut det bästa av boken. Den är bara 127 sidor lång.

Hoppas ni har haft en bra måndag, nu skall jag återgå till min bok och läsa de sista 27 sidorna och gråta lite till boken och lite för att jag snart åker hem.

Juste, vet ni vad? Jag håller ju på att packa för fullt. Trodde verkligen jags kulle klara det med packaningen och få ner allt, men ack vad fel jag hade. Hade helt missat ett helt hyllplan med saker så det blir att handla en ny väska om någon dag. Hoppas jag har pengar så det räcker.. Skall ju också kunna leva på något när jag åker till Stockholm och resten av Augusti.

Natti natti på er alla:)

torsdag 22 april 2010

Zumba:S

Idag så åkte Matias och T till härmaa vilket var lite oväntat då de var tänkt att de skulle åka imorgon istället, men jag säger bara skönt för då får jag en extra dag ledigt. K åker imorgon och de andra som bor här i huset åker också iväg imorgon vilket gör att ajg är ensam hemma.

Fick precis ett sms av Laura, en tjej här uppe. Hon undrade om jag ville med på Zumba. Jag sa självklart ja nu när jag faktiskt kan, men så kom jag på hur K har berättat hur jobbigt det är:P Hehe får se om jag orkar. Orkar ju springa en hel del nuförtiden ju, men att dansa är en helt annat och med min koordination:P Hehe vi får helt enkelt se hur det går:P

Jag tänker nog lite mycket ibland som många av er vet, men idag kom tanken upp hur världen skulle se ut om vi inte hade bott i hus eller sånt. Jag tänkte på de när jag skulle på toa för tänk hur modernt det är med rinnande vatten och av lopp och ett handfat bredvid toan och sen dessutom lyse. Konstigt de där hur världen kunde sett ut om de inte varit för att vi är så nyfikna och alltid vill ha det bättre.

Med detta säger jag godnatt och sov gott så hörs vi en annan dag.

Kjam

tisdag 23 februari 2010

Haiti

Fin film, bra låt, fint gjort.




Det värsta är att jag hade ingen aning om att detta hade hänt förens någon vecka sedan. Det kommer väl bli som med tsunamin att det är stort nu i början för där var så mycket turister, men sen kommer man knappt komma ihåg det. Jordbävningar händer över hela världen, värre än denna, men jag tycker ändå det är fint att vi bryr oss ibland, bättre än inget.

Gröööd är gott

Gu vad jag älskar gröt. Äter gröt minst en gång om dagen och nu har jag hittat en sån jätte god havregrynsgröt med frukt i som finns i en portionspåsar så man får i sig lagom mycket och det går snabbt, tar ca 1 min att göra. Däremot så funderade jag häromdagen på vad gröt heter på engelska, men kunde ikke komma på de:S kanske skall ta och kolla upp de någon gång:P Tror jag har kunnat det innan.

Har precis sett två avsnitt av Vampire Diaries och ätit en tallrik med gröt till frukost. Till frukost så blev det en gröt som är som risgrynsgröt fast det heter flinggröt och är super gott. Jag har även laggt in en tvätt i tvättmaskinen och skall snart lägga den i torktumlaren och gå och göra lunch.

Jag och Moses hade en ganska så intensiv diskussion i lördags och de som har träffat mig på fester vet att jag blir ännu mer intensiv än vanligt när jag har druckit lite. Tydligen är Moses likadan:P Diskussionen avbröts som tur var av att jag behövde gå på toa annars vet jag inte hur den hade slutat, men den handlade iaf om immigranter. Hur de borde anpassa sig efter landet de kommer till m.m. Vi diskuterade även hur det är att bo på olika platser än den man växte upp på.

Det intressanta i diskussionen var just immigranterna. Han är från Kenya och jag från Sverige. Vi båda bor i Finland just nu och har båda bott på andra ställen i världen. Det är otroligt vad kulturer och åsikter kan skilja sig mellan länderna. Jag tror att det ända vi var eniga om var ju att immigranter borde anpassa sig mer så som att lära sig språket och skaffa ett jobb, men vi var inte eniga om hur lång tid detta kunde ta. Jag tycker att man skall anpassa sig så fort som möjligt och att man inte skall leva på staten för länge. Han höll med om jobb och sånt, men språket var det annorlunda med. Han ansåg att man kan kommunicera med engelskan i flera år.

Sen diskuterade vi vilka länder som var "snällast" och kom fram till att Sverige var nog ett av de länderna som bara sa "välkommen in och ta för er". På vissa sätt så är ju detta bra, man hjälper folk som verkligen behöver hjälp, men samtidigt så är det inte så bra då Sverige, enligt min åsikt, hjälper utlänningar mer än svenskarna som bott här hela sitt liv. Man borde kanske ta tag i dem först och hjälpa dem komma på rätt fot i livet.

Oj nu spårade det ut totalt. Jaja. Nu skall jag springa ner och flytta tvätten och göra lunch. Får se vad det blir. Sen blir det VD:) Man kan ju bara se 72 min i taget och sen får man vänta 54:(, tur man har annat att göra undertiden:)

Kjam på er alla

lördag 30 januari 2010

Kött är gott

Jag blir så trött på allt att man skall demonstrera mot dun och kött och sånt. Visst är det väl inte trevligt att djur slaktas på det viset som många blir slaktade på och jag kan hålla med om att det är ganska grymt hur vi får tag i dun, men, ett stort men. Köttet behöver vi. Skulle vi inte slakta djur skulle det bli för många. Jag tror att alla har läst om näringskedjan i biologin, men ändå så verkar inte folk inse att man måste helt enkelt döda djur för att det inte skall bli för många. Jag säger nu inte att man skall döda människan, men se bara hur många fler människor som kommer vart år även om en hel del dör.

Vi måste ha i oss kött för att må bra, visst finns det andra grönsaker och sånt som kan ge oss mycket protein, men köttet är ändå det bästa. Jag har inget emot de som är vegetarianer, har tom börjat gilla deras mat. Efterfrågan blir mindre om man inte äter kött, men det kommer alltid att slaktas djur, så varför inte göra den delen bättre istället.

Detta är mina åsikter och jag står för dem. Jag är ingen vegetarian, Jag skall villig erkänna att när jag äter mitt kött så tänker jag inte på hur denna gris eller ko eller syl har blivit uppfödd och blivit slaktad. Jag tänker på att det är gott och nyttig och att min kropp behöver det.

Har jag missuppfattat allt som har med protester mot detta att göra så snälla upplys mig. jag är inte så insatt i det, men jag blir så irriterad när folk startar hungersprotester m.m emot detta.

Som sagt detta är mina åsikt. Tala gärna om era åsikter. Alltid kul med en debatt.

torsdag 21 januari 2010

I love life. I am happy

Hej. Snart skall jag gå och hämta Matias. Jag sov ända till 11.20 så det blev lunch när jag vaknade och sen att damsuga hela huset. Det går rätt så snabbt när man väl gör de. Tog inte danssalen idag, skall ta den imorgon istället. Den tar lite längre tid. Har även hunnit tvätta en tvätt. Det är så mycket lättare att tvätta när man har en torktumlare och tvättmaskin som dessutom går att ha igång samtidigt:P

Min syrra skickade en länk till mig på ett youtube klipp. Allt jag kan säga är att jag grät. Det han säger, det har visar. Allt är så otroligt och sant. Var inte bitter för det du inte har utan var glad för det du har!

söndag 17 januari 2010

Tänkvärt...

Sitter nu på youtube och kollar in coola make up sätt. En tjej som gör grymma make uper har gjort en film som nu bör se. Den handlar om hur man kan hjälpa folk som inte har något hår. Tex för att de har någon sjukdom som tex cancer och genomgått strålbehandling. Det hon gör här tycker jag är helt otroligt. Själv skulle det kännas konstigt att ha någon annans hår på mitt huvud eller ens skicka iväg mitt eget hår så någon annan kan ha det på dennes huvud, men jag tycker att det är en tänkvärd film som man kan ta del av. Här kommer den: