Visar inlägg med etikett recept. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett recept. Visa alla inlägg

måndag 15 februari 2010

Flitig Micka

Tyvärr har jag varit lat och inte laddat min kamera. Annars skulle ni få se bilder på mina nya skor och på semlorna som jag bakat idag och mitt nya bankkort.

Jag har hunnit med massor idag. Gick upp kring nio och sen stack jag till stan och hämtade mitt nya bankkort. Det är superfint med en ugla på det:) Skall ta en bild imorgon. När jag var hemma igen så började jag med semlebak. Semlorna blev goda. Lite brända på toppen, har inte riktigt vant mig vid denna ugnen, men helt okej ändå. Använde fullkornsmjöl vilket gjorde dem lite brunare, men lika goda ändå.


Av det receptet som jag använde så blev det 14 bullar:

Degen:
1 ägg
50 g jäst
3 dl mjölk
0,5 tsk salt
1 tsk kardemumma
1 dl strösocker
knappt en liter mjöl
0,5 tsk hjortronsalt (hittade inget i affären så fick bli utan det, men man skall ha det i.)

Fylling:
Mandelmassa Gör egen genom att ta 125 g sötmandel, 1 dl socker och 1 dl mjölk. Mixa sedan allt med en mixerstav. Jag gjorde egen, blir så mycket godare.

Granering:
vispgrädde räkna med ½ dl grädde till var semla.

Smula jästen och smält smöret. Häll mjölk i smöret och få det till ca 37 grader. Rör ihop jäst och smör tills jästen är upplöst och häll då i socker, salt och kardemumma + ägget. När detta är väl blandat så håller du i mjölet tills det blir en deg av det.

Degen skall jäsa i ca 30 min till dubbel storlek.

Dela degen i 14 bitar och forma bullar av den och lägg på en plåt. Låt jäsa i ca 30 min.

Ugnen sätter du på 225 grader undertiden som bullarna jäser. Du kan också förbereda mandelmassan och grädden här.

När 30 min gått så penslar du bullarna med ett ägg och sätter in i ugnen ca 8-10 min.

Mina blev som sagt goda med detta receptet. Prova ni med. Det är ju semledagen imorgon.

Som sagt så köpte jag mig ett par nya skor idag. Ett par som är mer för vår och sommar, men de är iaf platta och sköna. Jag har ju bara mina högklackade och mina känger här. Det behövdes med andra ord ett par nya skor. 25 euro tyckte jag var helt okej. nedsatt från 35 så man "tjänade" 10 euro. Hade nämligen sett ut dem innan och blev så glad när de var på rea.

Nu får jag ta och gå ut i mina nya skor och bege mig till Matias. Har ännu inte bestämt om vi skall ta pulkan eller vagnen. Det som är bra med vagnen är att man kan gå snabbare. Man sätter honom där och han kan inte hoppa ner, men det är lättare att gå mer pulkan då de är så mycket snö. Idag har de iofs skottat jätte bra, men ändå. Vi får se. Återkommer med svaret på vilket var jag gjorde.

Kramar på er.



torsdag 28 januari 2010

Äppelmuffins

Smarriga äppelmuffins har jag hunnit med nu på morgonen. Här får ni receptet, jätte lätt att göra.

200 grader 20 min i ugnen
12 små eller 30 stora

125 g smör
1,75 dl socker (ta lite till annars smakar det bara mjöl. Jag tog 2 dl)
2 st ägg
1,5 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
4,5 dl mjöl
1,5 dl mjölk

Fyllning:
1-2 äpplen (räckte för mig med ett)
kanel
strösocker

Blanda smör och socker till en smet och häll sedan i äggen. Därefter så häller du i vanilj och bakpulvret som följs av mjölk och mjöl. Blanda allt med elvisp eller matberedare (lättast så).
Skala äpplena och lägg dem i socker och kanelblandningen.
Häll i smeten i en muffinsplåt eller dylikt som du först smort med smör. Därefter lägger du i äppelbitarna i smeten och strör resterna av sockret och kanelen över muffinsarna.
In i ugnen och de är klara.

Mycket enkelt och gott.

Bild kommer när jag bakat en omgång till.. Dessa blev nämligen lite brända:P Ett tips.. Ha dem bara i ugnen i 15 min om de är små:P

onsdag 27 januari 2010

Äntligen!!

Äntligen är jag tillbaka, får ju abstinens besvär.. Blogspot.com har varit hel kasst.. Har inte funkat sedan i helgen och jag har blivit galen.. Skrev ett jätte långt inlägg (som tur var så sparade jag det) som bara försvann och sen gick det inte att logg in igen. Här kommer iaf det inlägget som var menat för i måndags.

Man först tar vi lite från idag och igår.. Igår skulle jag gått till skolan, men eftersom jag fick ett sms på morgonen att vi bara skulle bli två + mig så sa de att vi kunde få hemuppgifter istället, någon sjukdom som går.. Tror ej jag är smittad. Så jag stannade hemma och gjorde en spenatpaj som var super god. Receptet var enklare än enklast.
Man gjorde pajdagen:
2 msk vatten,
2 dl Mjöl
125 gram smör.

Äggstanning:
3 ägg
2 dl Mjölk

Sedan tog jag bara spenaten och hällde ut i pajformen som jag förgräddat i 10 min i 200 grader. Över den hällde jag äggstanningen och sist osten. 30 min i ugnen på 175 grader och sen är det klart:) toppen gott:)

Idag har jag gått och hämtat Matias i snöstormen.. Inte lika illa som ni har i Sverige tror jag, men blåste gjorde de och gå med vagnen var inte lätt. Vi kom hem till sist. Dock vägrade Matias sitta i vagnen de sista 100 metrarna så när han gallskrek så sprang jag, vilket gjorde mig iskall i ansiktet (värre än de redan var).

Blev fiskgratäng med mos idag (färdigköpt) och pannkakor till kvällsmål, vilket var mycket uppskattat av Matias.

Pannkakor 1 pers:
1 ägg
1 dl mjöl
2 dl mjölk
1 krm salt

Man kan göra till hur många som helst av detta receptet (pappas som lärt mig). Du bara gångar med så många som du skall göra till. Gott och enkelt. Ät det gärna med jordgubbssylt, hallonsylt, socker, grädde eller glass. Grädde är nog godast, om du frågar mig:P

Här kommer iaf måndagens inlägg:

Hur är livet för en au pair? Vad skall man tänka på innan man åker och vad skall man tänka på när man är där?

Det är lite av det jag kommer skriva om idag.

Innan jag åkte som au pair så hade jag massor med frågor, men visste inte till vem jag skulle ställa dem. Jag läste många bloggar och gick in på olika forum. Detta gjorde att jag var mer förberedd, men man kan aldrig vara för förberedd. Därför skall du så fort du vet att du vill åka iväg börja söka information. Jag kommer skriva lite snabbt om vad man kan tänka på. Vill ni ha mer information så hör av er på min mail: mikaelablogg@gmail.com

1. Bestäm om du skall åka på egen hand eller med en agency. Därefter så letar du upp det du vill på nätet. Jag hittade min familj på aupairworld.net Denna sidan är en hemsida där du hittar din familj och sen fixar ni allt själv. Jag tyckte det var bra på det viset att jag kunde bestämma helt själv hur långe, hos vem och var jag skulle och jag kan åka hem när jag vill så att säga. Det finns både för och nackdelar med de olika alternativen.

2. Maila. Var på, säg att du vill komma och svarar de nej så fråga igen. Ställ många frågor här och be gärna om deras nummer ås att ni kan talas vid på telefon för de är oftast då som man märker hur familjen egentligen är. Några ex på frågor kommer längre ner.

3. Var noga med att kolla upp när du skall börja och hur länge du skall vara där. be om ett kontrakt med arbetstider och längd. Hur lång uppsägningstid respektive har och vem som betalar vad.

4.
Boka biljett och börja packa. Tänk på att du kommer handla en hel del när du kommer fram så de gör inget om du inte har allt med dig. Jag tog med mig 21 kg och jag har ännu inte använt allt trots att jag varit här i tre veckor.


Nu till de frågor som du kan ställa till familjen:

Hur många barn skall du ta hand om?

Vilken ålder?

Hur länge per dag skall du ta hand om dem.

Hur är de som personer?

Sen är det också bra att veta var skola/dagis ligger och hur du skall ta barnen dit + deras aktiviteter.

Kommer du ha tillgång till bil/cykel?

Var bor de någonstans (nära till stan)?

Finns det kurser för dig i området?

Vilka är arbetsuppgifterna? (fråga hur ett veckoschema kan se ut)

När är du ledig och hur många dagar per vecka?

Hur ser ditt rum ut?

Kommer du ha eget badrum?

Kommer du ha hand om alla tvätt eller bara din egen. Även städningen?

Skall du laga mat och har du hand om inköp av mat m.m.? Hur gör man med betalning då?

Internettillgång och tv?

Lönen är självklart ett måste och vad du inte skall betala så som mat m.m. (min
familj köper tom schampoo till mig)

Vädret, varmt eller kallt?

Kommer du gå mycket (kan vara bra så man får bra skor med sig t.ex. om dagis ligger nära)?

Detta är lite tips. Kolla igen om och är det något mer så hör som sagt av er till min mail: mikaelablogg@gmail.com