Visar inlägg med etikett Malta 2009. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Malta 2009. Visa alla inlägg

onsdag 9 december 2009

Många känslor sammlade

Wow.. Har precis packat ner så gott som allt jag äger här nere.. Känns fel och mysko och ledsamt på samma gång.. Har ju min familj här och min vardag.. När alla andra fick en vardag där hemma i Sverige så fick jag en vardag här.. Känns som att jag tar studenten nu och att mitt liv börjar nu, vilket är grymt skrämmande.. Tur man inte skall möta vardagen där hemma riktigt ännu, skall ju till österrike osså och sen är de ju jul och då blir de ju inte så mycket till vardag.. Men lite lätt skrämmande är de självklart...

Skall bli så roligt att träffa alla hemma i Sverige igen, har saknat er mer än jag själv insett tror jag. Kommer bli värsta gråtdagen när jag kommer hem. Skall bli skönt med svensk mat och sånt med, även fast vi haft findus här så är de inte som hemma. Saknar osså min säng, men de gör man väl alltid. Ens egen säng är ju helt klart den skönaste...:P

I natt är min sista natt här, sista gången jag sover i "min" säng på "mitt" rum och sista kvällen som jag lagar mat här i "min" lägenhet. Jag kommer med ett sista mail i min andra blogg när jag kommit till sverige eller, vem vet, kanske under dagen imorgon.

Usch va man är öm i hela kroppen idag.. Hade så sjukt kul igår så det inte är sant.. Tänkte att det skulle bli en lugn och trevlig kväll med alla kompisarna och vad gör man.. Jo man står och dansar hela kvällen med kanske 10 min, allt som allt, rast:P Gjorde de ju inte bättre att det var halt på golvet efter att någon hade tappat ett glas så att jag trilla och skar mig i handen, inte jätte hämskt, men lagom för att se äkligt ut och börja blöda rätt så rejält:P Jaja de e paceville de:P

Idag så blir de Chritmasparty med mat på "the cube" dock ingen sprit för min del, skall ju flyga imorgon, vill gärna vara helt klar i huvudet.. får räcka med att man är helt veck idag med baksmälla medans man packar..

Sitter här och nästan gråter när jag tänker på att jag inte kommer komma tillbaka till detta någonsin, för även om jag kommer tillbaka så är de inte detsamma utan klassen och vännerna..




Vår lilla svergefamilj, Pelle, Lisa och vickan, Jag, Erica och Jossan. Jag har precis gråtit så det är därför jag ser helt knäpp ut. Grät nämligen när jag fick min födelsedagspresent:)


Nu skall jag kolla runt och se så jag fått med allt jag skall ha med mig. Kramizar på er alla, vi ses snart:D

fredag 4 december 2009

Mitt jullov...

Hej alla där hemma. Nu är det mindre än en vecka till jag kommer hem till Sverige. Det känns roligt och konstigt.. Skall dock inte vara hemma så länge, åker ju direkt till Österrike och när jag kommer hem därifrån så bär det direkt av till Stockholm för att hälsa på kompisar från Malta. På vägen hem stannar jag till hos Mormor och morfar är tanken, de vet ännu inget så om ni läser detta mormor och morfar så har jag lite planer på att komma förbi den 22 om det skulle funka. Kör hem den 23 för att vara med familjen och sedan den 27 åker jag till Helsingborg och stannar där till den 29. Vi skall åka över till Helsingör och kolla hur där ser ut. Sen är jag hemma över nyår och den kring den 2 så ser det i nu läget ut som att jag skall åka till Finland i tre månader som au pair. Varför det blir Finland är för att jag vill utforska nya platser på jorden och det verkar som en mycket trevlig familj.

Eftersom mina planer ändras från dag till dag och jag ofta är ganska impulsiv så är det bara två av sakerna här som är 100% och det är Österrike och Helsingborg. Det betyder att imorgon kan Finland bli utbytt till England eller kanske Australien.

Jag har inte kunnat berätta om hur det gick på mitt progresstest eftersom vi fick tillbaka våra provresultat i tisdags och jag har inte kunnat komma in på min blogg på grund av vårat dumma nät...

Jag fick iaf 76, vilket är ett b... Inte vad jag hade önskat, men det var helt klart bättre än jag trodde. Fick 71,5 på mitt förra. Jag hade försämrat mig i reading.. konstigt nog.. sen hade jag förbättrat mig med ett halvt poäng i listening.. fick 19,5/20 på förra och 20/20 på detta. Dock fick jag bara 0,5 förbättring på speaking.. Kan inte snacka längre och detta är på grund av osäkerhet för hur jag skall uttala mina ord.. Normalt sett så bryr jag mig inte om vad som sägs när vi gör speaking eller sånt, men denna gången tog jag åt mig fast jag verkligen inte skulle. Hon sa att jag behövde träna på mitt uttal:S Som sagt, sen dess har jag jätte svårt för uttal.. Det värsta, vet inte om jag skrivit det ännu, var att hon klagade på mitt uttal med hotell. Man "skall" (enligt henne) säga Hotéll och inte, som jag säger, Hótel. Detta har dock blivit ett stort ämne på skolan och alla håller med om att det är skit samma. Men jag tog ändå åt mig...

Vi hade iaf det riktiga speakingtestet i går och jag känner väl att jag kunde helt klart gjort bättre, som man alltid känner, men jag känner också att det inte gick käpp rätt åt pipsvängen... Jag änvände dock inte alla "fancy words" som jag ville, men men... Shit happens:P

Vi har precis kollar på scary movie 3,5. En bra film, men finns bättre.. är nog mer rolig om man har sett de filmerna so den gör en parodi av för jag fattar ju inte alla scener som "skall" vara roliga:P

Nä nu skall jag följa de andras exempel och lägga mig tillrätta och ta en siesta.. eller så sklal jag sätta mig på rummet och läsa lite... hmm.. gilla det andra alternativet bättre.. och gå och lägga mig tidigare ikväll...

Ni får ha det så bra.. Kramar på er alla..

See yu

söndag 29 november 2009

Lussebullar

Hej hej alla:D

Idag är de ju första advent:) Vi har precis ätit lassange och bakat klart en hel del lussebullar.. Dock känns det inte riktigt som jul snart med kanske 17 grader utanför dörren.. Känns helt mysko.. Helt fel!!

kommer lite bildet här..
Tydligen vill de inte funka så en annan dag kanske..

Mysigt när vi är alla svenskarna och även mycket trevligt att Sandra, från tyskland, tar del av detta.


Natti alla

lördag 28 november 2009

Hej hop

Hej!!

Länge sen nu. Idag vart vi i Mdina, den tysta staden. Vi satt på ett mysigt cafe och åt toas, iaf jag.

Gu va konstigt det känns att skriva i denna bloggen är van vid att skriva på engelska när de gäller bloggar, blir ju inte bättre för man sitter och chattar på engleska och svenska samtidigt och innan idag när vi var i Mdina så var en spansk kille med oss och då kom lite av spanskan tillbaka:P Tänkte på det innan när jag och Pelle snackade... Vi snackar på svenska blandat med engelska här.. Ibland svara man på svenska och ibland på engelska likaså om man frågar eller berättar något om det bara är vi Svenskar i rummet då förstås.. Kommer kännas konstigt att inte "kunna" svara på engelska lika naturligt igen...

Jaja.. Jag har märkt att jag saknar vissa spesifika saker med Sverige mer och mer.. Som frisk luft, Tv, Säng, Mitt rum, Mitt kök, Min mat.. Massa såna små saker.. kan även vara specifika föremål i köket eller rummet...

Jaja nu är det ju bara 12 dagar kvar till jag åker hem och bara 5 dagar till speaking part och 10 dagar till det riktiga testet:S börjar bli nervigt.. skall skriva massa uppsatser, articlar, raporter och brev under helgen, bara för att träna.. Jag måste träna.

Jag har inte fått tillbaka resultatet från testet vi gjort i veckan pga av en ny lärare som inte kunde rätt som de andra så de skall rätta om dem till på måndag eller tisdag..

Nä nu får de vara bingen för mig.. lång dag imorgon. Jag var iaf smart och stanna hemma idag.. hör att det är mycket i Pacevile idag så Erica kommer nog inte hem tidigt.. De lär alla ha en hangover imorgon:P

Natti natti allihopa.

Kramizzar..

torsdag 12 november 2009

Wow.. länge sen

Det var väldigt länge sen jag skrev i denna bloggen.. glömmer helt bort den när jag skriver i den andra...

Jag får väl uppdatera lite på svenska osså eftersom min stavning i engelskan är så kass så man knappt kan läsa min andra blogg..

Pappa var här för förra helgen om jag inte minns fel. Det var iaf när jag hade min födelsedag, kring den 31. Jag hade en toppen födelsedag..Kunde knappt bli bättre.. sanknade bara syrran och de hade inte varit helt fel om mamma osså varit här..
Annars måste jag säga att jag trivs som fisken i vattnet här. Nu är de ju inte så långt kvar, vilket känns konstigt för man har ju kommit in i vardagen. Massa läxor har vi dock som jag gärna slipper, men vad gör man inte för att lära sig engelska??

Vi har ett nytt progresstest nästa vecka och jag hoppas verkligen att det blir bättre reslutat denna gången, hade ju 71,5 innan vilket jag inte var helt nöjd med. Dock är jag rädd för att jag kommer få lägre poäng då jag har snackat otroligt mycket svenska på sistione. Ingen aning om varför, men nu har jag börjat tycka det är lättare på svenska än engelska igen.. Det skall jag ändra på ikväll när jag och några kompisar (ingen från Sverige) skall ut och spela biljard.

Idag var vi bara fyra pers. på första lektionen och fem på andra:P Alla är ute på onsdagarna och tydligen så blev de mycket dricka för de ligger hemma och är döda nu.. Livstilen är helt annorlunda här jämfört med i Sverige.

Jag har ju haft lite kontakt med en familj i England, men jag vet inte alls om jag vågar åka så... Jag skall höra lite med mormor om hon kan snacka med Annabelle om hon känner någon som jag kan jobba hos där, för jag vill verkligen jobba i England.. eller så kanske jag åker på ännu en språkresa eller åker och pluggar på någon gollage. Resa skall ja iaf och jag ill ju göra något vettigt utav de så vi får väl se.. Det som är synd vad gäller plugg och sånt är ju att jag inte har råd att plugga så länge om man skall betala för boende och allt, men man kan ju kombinera plugg med jobb och på så sätt få råd, men då måste man ju ha jobb.. Vi får väl se hur det slutar:P Fortfarande en månad kvar här, även om det går sjukt fort.

Nu skall jag ta och sova en timme eller två, är rätt så trött jag med:P

Ni får ha de så bra.. Kramizar på er allihopa:D

söndag 25 oktober 2009

Phantom of the opera...

uuu det är allt jag kan säga... Boken som vi har fått är kass.. vi skall läsa ut den till imorgon.. Den är på 86 sidor vilket ni nog själva kan gissa är väldigt kort för den boken. De har hoppat över sjuk mycket.. Jag har läst den, men nä jag vill läsa den riktiga..

Idag har jag inte gjort ett skit om jag skall vara ärlig.. lagade mat till Vickan och Vivane innan för de är här, men annars har jag bara suttit här och degat..

Nu skall jag klura ut en Halloween kostym.. snälla hjälp mig!!:P

Kramizar

lördag 24 oktober 2009

Up and progrestest

Hej på er alla. Känns konstigt att skriva på svenska nu:P Få väl hoppas att jag skriver fel meningsbyggnad vilket betyder att jag tänkte på engelska:P

Snackade med min lärare idag, om att vi har massa med läxa. Vem förväntar sig att man skall göra en articel, ett brev eller en argumenterande text var dag för att lära sig mer..Jag blir bara mer förvirrad när man skall skriva infomal, formal, semiformal och allt vad det finns. Därför bad jag honom om färre skrivläxor, men med mer syfte i dem. Hade en tutorial 8utväckligssamtal) med min lärare (den andra) och hon hittade flera fel som han inte hade rättat. Vet om att jag har skrivit det innan, men han måste lägga ner mer tid än 2 min på ens uppsatser eller brev. Han rättar dem medans vi gör andra uppgifter på lektionen, alltså rättar han allas, 12 st på samanlagt ca 15 min.. det blir jag lite sur på. Iaf så sa han(den första läraren) att jag inte behövde göra alla läxor utan jag skulle göra de jag ville som gjorde att jag förbättrar min engleska mer, med andra or så skall jag göra min läxa, men kanske inte skriva alla 10 uppsatser (som vi skall skriva nästa vecka)utan bara skriva 5, men gör dem bra. Denna veckan har jag skrivit allt, men jag som normalt ligger på 13/20 eller 14/20 fick 9/20 idag på min article.. det hållert inte...


Till något kuligare:P Var och såg den nya filmen up idag och den var faktiskt jätte bra. Hade ett bra budskap. Dock är det ju som med alla andra disneyfilmer (var dock en pixlar film) att de blir sämre och sämre.. Måste blir en bättring på de, tycker ni inte de!

Jaja nu skall jag återgå till min sköna hemma fredag och ta det lugnt. Lite jobbigt att min rumskompis alltid är hemma, kan ju inte få gå och lägga sig tidigt någon gång på egen hand.. dock gick hon och la sig vid kl 11 idag, men ändå.. hade velat ha rummet för mig själv någon gång.. aja.. Sofia (den spanska tjejen) åker på söndag så då kanske jag får en ny kudde för de kommer knappt några nya nu så jag tänkte sno den:P

Nu få ni ha de toppen kramizzar på er alla.. Skall försöka skriva vykort denna helgen:)

torsdag 22 oktober 2009

Ny blogg

För att gör det lite enklare så har jag skaffat en ny blogg som bara kommer handla om Maltaresan. detta betyder att alla bilder och sådant kommer komma upp där. Jag kommer självklart skriva vidare här och lägga upp bilder m.m. men för att få lite mer info om vad som händer (skriver på engelska där) så kolla in: mikaela-swinglish.blogspot.com istället.

Till dagen:
Blev lite arg idag i skolan då jag fick tillbaka min uppsats som jag bara hade fått 10/20 på. Varför jag blev sur var för jag har legat på 13-14 av 20 hela tiden innan och nu när jag har fixat allt som han har klagat på förutom stavningen så får jag bara 10! Jag får inte ihop det och min stavning har blivit mycket bättre.. Hur kan man sänka sig då? Först inbillade jag mig att man skulle ha så lågt som möjligt eftersom det inte kunde vara sant att jag kunde få mindre, men jag tror jag har hittat anledningen... Han har en dålig vecka. Han sa till en i klassen att hon skulle inte klara FCE eftersom hon inte ändrat sitt sätt att tänka på ännu.. Hallååå säger jag bra.. Klart hon kommer klara det! Man skall aldrig säga något sånt till någon speciellt inte när vi har så lång tid kvar! Hon började gårta när han hade gått ut (bätträ än mig, jag hade börjat gråta när han var i rummet) och jag förstår henne till fullo. Alla har fått dåligt betyg och vilken lärare rättar 10 uppsatser på 15 min? Kan iaf hitta minst ett fel som han inte rättat i min uppsats (vilket ju är bra för mitt betyg, men jag skall ju lära mig på något vis) som han inte har hittat. tycker inte att han borde få rätta dem under lektionstid om han inte gör det ordentligt.

Jaja nog om min lärare. Vi lär oss mycket, kanske t.o.m för mycket ibland.. Går lite snabbt, men det är bättre de än att vi inte lär oss något.

Ikväll är det party, som vanligt:P Det är ju trots allt Malta! Det blir ett lugnt party för mig, är rättså trött idag. Jag håller just nu på att baka två tårtor till partyt så vi får se hur de går.. gör fusk kakor. Köpte färdig mix som man blandar med smör och ägg.. fanns t.o.m. sylt i paketet:P Jag hittar ju ingen kakao här.. mysko.. Jag får väl gå till den större äffären och kolla runt..

Nä nu skall kakan in i ugnen och jag skall skriva i min nya blogg:D

Ha en toppen dag alla:) Kramizar

onsdag 21 oktober 2009

In English??

Hej allihopa.

Hur står det till?

Min mamma har tydligen klagat på dålig uppdatering så jag får väl ta och se till att uppdatera lite mer då:) Dock har jag börjat märka att jag skriver fortfarande på svenska i mina uppsatser och det kommer resultera i ett sämre reslutat på FCE provet. Therefore will I be writing in English for now on. Please try to understand my spelling. I know it is not the best, but it is improving. I also know that I have difficulties with singular and plurar.

All of my fridens (7) exepte for one have gone home or out for the evening after a dilightfull evening here at my flat with Tacos and My Big Fat Greek Wedding. We have had a lovely time but since I don't feel perfectly fine I sad that I wanted to sleep early tonight. But I nerver told them that I didn't feel good becouse it would be embaressing since I swam today and sad that I felt well before:P

I overheard a girl in school today who told her friend that she had one essay to do for friday and it was apperantly a lot. If we look at our homework, one essay would be realy relaxing. This week we have had atleast one essay a day and maybe a sheet with exercises to do. And at the lesson today we had to write an essay in 60 minutes. Ofcourse I finished my essay after 30 minutes and started writning my homework which I finished during the lesson (lycky me). For monday we have to read 89 pages in the Phantom of the opera. By the way it is the whole book. We have the short version which I can't understand. Whay would we? We are a upper intermidiate class and we are doing a FCA test. It is not that hard to read the whole story. I would be glad to do that becouse in this short version they missout thing thar are in the film.

Finally, for today I will say that my day have been grate and even thought I miss home a litle bit I like it here and the weeks goes so fast, I will soon be home with you Andrea, mamma and pappa.

Sleep well.. God Night!!

söndag 18 oktober 2009

lite bilder











Nu skall jag sova. kommer två filmer snart om jag lyckas få igång det.

Sov gott alla..

lördag 17 oktober 2009

Vad har hänt??

Oj härregu är nog det bästa jag kan säga nu... Ingen uppdatering på hur länge som helst.. detta för att jag har haft massa med läxa eller legat hemma med 38 graders feber eller varit ute och haft det trevligt med vännerna.

För att sammanfatta det som hänt sedan sist så drar jag en kort resume för att senare vid ett tillfälle med mer tid skriva mer om det och lägga upp bilder.

Vi har haft ett födelsedagskalas för en av klasskompisarna som fyllde 27. Då gick vi på en konsert med tribiali som var hel ok. Sedan åkte vi hemåt för att spela biljard, men eftersom det var en fredagkväll ville alla andra hellre ut och festa så jag och hon som fylde år och någon mer satte oss på en trevlig bar och tillslut satt alla där...

Vi har även kört go kart:) det var super kul fast jag blev varvad två gånger:P men jag var inte sist i mål:)

Jag har också tsm med en annan av de svenska tjejerna hoppat från en fem meter hög klippa och simmat med stor ofarliga maneter.

Vi har haft en international dinner igen och tagit farväl av en av våran klasskompis som åker till London imorgon.. Hon behövde inte betala extra.. funderar på att flytta till London då man nog lär sig mer rätt engelska där, men jag trivs så bra här så är helt klyven.. skall tänka lite mer på de.. det är ju trots allt bara drygt en och en halv månad kvar...

Ja, vi har gjort massa iaf. Idag skall vi snart samlas för att laga mat hemma hos mig och ha en trevlig lördag kväll för att sedan bege oss ut i den vilda staden Paceville. Vi skulle gått till några turkiska killar, som bor ovanför mig, på bbc, men vi sket i de...

Det är ett bra täcken att jag får radera varannan mening för jag börjar skriva den på engelska och inser det när meningen är klar:P

Nu kommer vickan.. Ha det så bra vi hörs en annan dag:)

lördag 10 oktober 2009

Dålig uppdatering

Snacka om at jag har varit tråkig.. jag har ju inte uppdaterat på hur länge som hälst.. detta kan bero på att vi var ute i onsdags och sen i torsdag hade vi massa läxa och på kvällen gick vi ut för att fira kompisen som fyllde år i fredag och sen i fredags var vi på en konsert, som var ok för att sedan gå ut och sätta oss på en trevlig (Hugo's) bar och ta varsin drink.. Idag har jag varit på stranden hala dagen och jag har gjort en sak jag aldrig trodde jag skulle göra.. Ni kommer få se bilder sedan, men batteriet är slut så jag måste ladda om det...

Kommer med uppdatering imorgon för då skall det vara en lugnt dag med låååååång sov morgon:) men nu skall jag göra mig klart för att gå hem till en kompis och ha en avskreds fest för hans rumskompis.. på tal om de så måste jag nog ta och köpa med mig lite öl på vägen.. Har ingen hemma om inte Sofia är snäll och låter mig köpa hennes:P


Ni får ha en teevlig lördag kväll så kanske vi hörs imorgon:)

onsdag 7 oktober 2009

Fest på malta....

Snabb uppdatering..

Ni som trodde man åkte till Malta för att supa.. Jag kan förstår er nu.. det är super billigt, jätte kul klubbar och härliga människor, men plugget får man inte glömma, även om man möter sin lärare kl halv 2 på natten inne på den bästa nattklubben.. Undrar föresten hur han mår och om han kommer ihåg att vi alla faktiskt hade gjort läxan innan vi gick ut..

Vi skulle gått på ladies night som skall vara var onsdag kl 10, men tydligen är det en annan sorts "show" en gång i månaden på onsdagar.. Så nästa onsdag är vi ett stort gäng (hela klassen pluss nåra till) som skall gå.

Tänkte bara passa på att skriva att jag var och körde go kart igår.. Super kul. Har ni inte testar det så gör de! Jag körde lite långsamt så jag blev varvad några gånger.. Dessutom var det en som körde om mig på insidan i en kurva så jag fick tvärnita vilket ledde till ett helt varv med snurr plus att alla körde om mig:P

Nu skall jag äta klart min frukost för kl 9 börjar skolan. Kommer med lite bilder från igår senare.

Ha det så gott alla:)

Kramar

fredag 2 oktober 2009

Storkok

Hej allihopa. Roligt att ni läser lite om min resa.

Det har varit en del läxor på sista tiden så jag har inte riktigt haft tid att skriva.. dessutom läste jag klart sista boken i twilight serien i förgår:( Jag vill läsa fler och funderar på att börja om på den första:P

Jag har faktiskt köpt en ny bok, The host, av Stephanie Myre. Vi får väl hoppas den är lika bra, men tänk om den inte är det och när jag väl har läst klart den, vad skall jag DÅ läsa??:P Hoppas vi snart skall börja läsa fantomen på operan.

Igår var jag och såg en show om Maltas krigare 1565. Det var intresant, men maten kunde varit bättre. Tyvärr fick man inte ta några bilder alls:( Fast det känns inte som om att det var värt de. Tyckte mest synd om hästarna. De hade en häst där som var jätte rädd och höll på att stegra och sparka bakåut hela tiden och i slutet så får en av skådespelarnas son sitta på hästan tsm med sin pappa, men ändå... neee...

Idag så skalll jag först bjuda på köttbullar här hemma i lgh, sen direkt efter det skall jag gå till en av mina klasskompisar på ett knytkalas. Där jag skall ha med mig köttbullar. Jag håller på att laga dem nu. Tror det blir strax över 120 eller så.. har bara räknat till 60 men där är dubbelt så många som de...

Så här ser det ut när jag lagar mat:
Räknade hur många jag fick i en stekpanna och det var 30 st och jag har gjort 4 stekpannor hittills och har en kvar så om min matte inte är helt dum så blir det 150 st... på ett ungefär...

I dag natt kändes det som om att man var tillbaka i Sverige.. Det öste ner ( jag glömde ta in min handuk igår så den var dygnssur i morse) och åskade.. Det måste ha varit precis ovanför oss för det bliztra och dundra samtidigt..

I morse när jag väl kunde somna om efter åskan så gick det nog inte mer än två timmar och sen började det bygga på det där förbannade huset utanför vårt fönster.. Tyvärr hörs det även om man stänger fönstret.. så kl 6 var jag klarvaken.. Kunde inte ta en duch för att fördriva tiden pga av min blöta handuk och hade faktiskt för en gångs skull varit duktig och gjort läxan kvällen/natten innan.. Vad gör man då? Jo man sätter sig med sin bok och läser lite för att sedan skriva ett mail till syrran och sen ta en låååång frukost.. Jag börjar ju inte förrens kl 9 så det blev en låååååång frukost.

Nu skall jag ta och lägga lite tvätt i tvättmaskinen och sen fortsätta med mina köttbullar.

Ha det så bra alla hemmai Sverige.

Kramar

söndag 27 september 2009

Twilightoholic

De där twilight böckerna tar kol på mig:P Jag började läsa den tredje boken på 560 sidor i förgår och imorse lästa jag ut de sista tio siorna. Jag var bara tvungen att gå till bok affären och köpa den fjärde för jag kan inte vänta till pappa kommer ner med den. De är så bra att jag känner mig som en twilightoholic:P Jag kan inte sluta preata om den och det är bara det som finns i huvudet.

Nu till Malt:p
igår gick jag en runda som slutade med att jag satte mig i "hamnen" utanför hiltonhotellet och läste lite. Snacka om fina båtar. Utsikten över havet kan man inte heller klaga på. Här kommer några bilder:






Jag har ju inte visat hur jag bor. Här är vårt kök, taget från "vardagrummet" som består av två soffor och ett bort, en tv osså såklart.

Tyv'rr har jag ingen bild från sovrummet då jag inte tror ni vill se det.. Just nu är det inte så jätte stökigt, men tja.. Vi håller det privat.. Det är ett stort sovrum med två sängar och två stora gaderober. Det lilla jag hade med mig täcker precis ett hyllplan:P Sen finns där ett skrivbord och en spegel.

That's all for now. Nu skall jag sjunka ner ännu länngre ner i soffan och fortsätta att läsa den fjärde boken i serien. Jag hittade hennes nyaste bok i affären med som jag kanske läser här efter. Fast vi skall ju läsa fantomen på operan sen i skolan, men ändå:P

Ha det gött.

onsdag 23 september 2009

Lite bilder?

Hej.

Jag har varit kass på att uppdatera- anledningen är att jag har knappt haft något batteri i min dator för min adapter inte funkade till min datorsladd. nu har jag iaf snott en av mina rumskompisars adapter:P hoppas hon inte kommer in snart, men jag tror hon har lektion till kl 2.

Jag har ju inte lagt upp några bilder alls, så nu skall jag göra de.. det är mest på resan ner hit för jag hade inget batteri i min kamera när jag skulle till blue grotto så jag fick ta mobilen och eftersom jag inte har sladden med mig så får ni de de fina bilderna sedan. Kan bara säga att jag badadet i blått vatten med sandbotten igår. Det var jätte fint och man såg hela vägen ner till botten även om det var minst 4 meter djupt.

Har glömt om jag har skrivit det här, men jag var i skolan igår, första dagen och fick göra ett test som visar vilken nivå man ligger på. Jag hade bokat normal engelska klass med 20 timmar i veckan. De tyckte jag var så bra på testet att jag fick hoppa till en Cambrige klass fast som tur var med bara 20 timmar i veckan. Så nu går jag i en klass som har näst högsta nivå och som man gör ett test som heter FCE och eftersom jag hade så bra poäng på testet fanns det chans att jag kunde göra CAE testet med:D snacka om att jag blev glad. Jag berättade det för syrran så fort jag kunde och sen fick jag tillbaka att det chokade henne eftersom jag aldrig varit så duktig i skolan, jag håller med henne totalt. Det chokar mig med jag viste inte om jag skulle tro det förrens idag när jag snackade med någon där om de. Helt sjukt. Jag som knappt kan stava...:P

Nu skall jag lägga upp bilderna och sen skall jag göra läxan. Gjorde inte läxan till idag, men det gick bra ändå. Vi hade en welcom drink igår på Hugo's. En bar som EC har sina utekvällar på. Kanske drar dit ikväll med efter welcom dinnern. Vi skall skriva en esay till på fredag och kolla i vår bok och göra uppgifter. Vi har en liknande bok som jag hade i engelskan i skolan så det känns tryggt att veta vad det är för bok.

Här kommer bilderna:





Nu ha dom hamnat helt fel ordning så ni får kolla nerifrån och upp:P

Kommer fler bilder imorgon. Kramar

måndag 21 september 2009

Första dan på Malta

hej alla hemma i Sverige. Jag kom ner hit igår och resan gick toppen bra. Jag har fått tre rumskompisar som jag tror är trevliga.. Två av dem är iaf det. Den tredje har jag sagt god morgon till och det är allt eftersom jag somnade innan hon kom hem och hon gick så fort i morse.

Jag tackade nej till att komma med ut till en nattklubb igår då jag var så trött. Idag är det en av mina rumskompisars, Sofia från spanien, kompis som har bjudit på fest i deras lägenhet. Jag har tackat nej till den med då jag skall förbereda för imorgon, skall ju vara på skolan kl 07.30. Det är faktiskt tidigare än vad som är vanligt. På måndagar börjar man 09.30 och resten av dagarna 09.00.

Jag trivs här nere. Dock är det väldigt varmt, vilket jag ställt mig in på, men att det skulle vara så här?? Vi gick till stranden idag och min andra rumskompis, som jag snackat mest med, hade väldigt bry med att fråga massa människor om det var en public beach eller inte, men eftersom där fanns tre trappor och två rampar ner och inga vakter så fattade man det innan vi började fråga. Jag vet inte vad den här rumskompisen heter, men hon är från russland och när hon uttalar sitt namn låter det lite som vicktoria.

Jag gick för att leta efter skolan idag och började fint gå ner mot stan (skolan skall ligga 10 meter från läghenheten) när jag gått i ca 1 timme började jag undra var skolan var egentligen så jag gick tillbaka till lägenheten och konstaterade att jag skulle prova andra hållet, där skolan låg, tio meter från huset, om inte närmre.

Trots att det är helgdag så hittade jag en affär som hade öppet, så nu har jag iaf schampoo och tvål och sånt som jag inte tog med ner för det vägde förmycket.

Måste bara berätta hur vanliga lilla micka glömmer saker hela tiden. Jag glömde min solkräm hemma, i lgh, och konstaterade detta när vi låg på stranden, som består av små sten som är hårdare än sand. De andra två begav sig iväg för att fixa något att äta, jag tackade nej för jag hade ätit innan vi gick ner där vid 13.00. När de hade gått vände jag mig om och som tur var knäpte jag upp bikinin, för gu vad jag har bränt mig. De kom ju inte tillbaka förrens halv 4 och då hade jag legat i solen och vaktat deras saker. Jag funderade på att gå tillbaka, men jag kunde ju inte bara lämna sakerna ellert för den delen ta mig meg dem ochingen skugga kunde jag hitta heller.

Så nu skall hela kroppen smörjas med aftersun och solkräm var dag, men förutom det röda så har jag blivit brun med:D undra hur jag ser ut i December:P

Nä nu skall jag läsa massa, hoppas inte pappa glömmer böckerna när han kommer, eller ännu bättre hoppas att de andra böckerna finns på biblioteket på skolan för jag har nästan läst ut min bok nu:P

Ni får ha det så bra hemma. Kramar på er alla

p.s. här är minst 26 grader i skuggan:P

Lägger upp bilder imorgon när jag har tillgång till en bättre dator.

torsdag 17 september 2009

Städning, vad är de??


Det är bara TVÅ dagar kvar sen sitter jag på tåget till Skavsta för att ta flyget till Malta.. Jag kan fotfarande inte fatta att det är så snart.. Jag som skulle städat och tvättat hela vecka och nu sitter jag i sängen och ser ut över mitt rum och det ser ut så här:


COh nu när man skall ha två packningar blir det ännu mer stökigt. Dock har jag idag lyckats få ner min Malta packning i en väska och det väger 15.3 om min våg stämmer och inte är trött på att jag väger allt så att den visar det jag vill att den skall visa.


Idag var jag och gick med syrran i Skrylle. Det var första gången jag var där frivilligt och det var mycket bättre än när jag har varit där med skolan. Sen åkte vi hit och åt frukost för att sedan åka och handla en ordbok som jag skall ha med mig till Malta.

Nä nu får jag väl ta och stänga ner datan och börja städa.. Meningen var att allt skulle vara helt klart idag.. HELT klart, precis som om att jag skulle kunna åka ikväll, men det ser ut som det blir en lång natt...

Hoppas ni får det trevligt här i Sverige för jag tror inte att vi hörs innan Söndag då jag kanske skriver när jag sitter på tåget.

Kramizar

tisdag 15 september 2009

Allt löser sig

Jisses!!

Det är bara förnamnet... Jag åker på söndag kl 7.28 från Lunds station. Skall vara borta i tre månader med andra ord kommer jag hem som tidigast den 11 december, men så skall jag nu på en reseledarkurs till Bad gastein den 11 december. Har suttit i tre dagar nu och letat som en galning efter flyg så jag kan vara på två ställen samtidigt. tyvärr kommer det inte att gå, men jag tror jag har hittat ett flyg så jag missar sista dagen, men hinner med bussen från Sverige..

När jag slutade högstadiet visste jag inte alls vad jag ville göra med mitt liv. Jag var rädd för blod och ändå skulle jag börja omvårdnadsprogrammet till hösten. Min mamma sa en sak då som hjälpte mig mycket. "Allt löser sig". Jag gick ut gymnasiet i våras med samm tanke.. Vad skall jag göra nu??

Jag hade redan fått sommarjobb, men det skulle ju ta slut någon gång. Jag viste om att jag hade bokat till Malta, men det var inte säkert och jag hade verkligen ingen aning om vad jag skulle göra under vinterna.

Nu är allt mer förvirrande, på ett roligt vis, då jag inte alls vet vad jag skall hitta på eller om jag får jobb eller något, men som mamma sa "allt löser sig" och det tror jag verkligen på.

SÅ med detta sagt återgår jag till flygbiljetts hemsidorna och skall hitta en billig biljett från Malta till Sverige.

Vi hörs snart igen. Jag skall fota massor och hålla er uppdaterade om resan till Malta.

måndag 18 maj 2009

MALTA here I come!!

Jippi!! Nu är det äntligen betalt. Iaf första delen av min resa. Skall ju åka till Malta i höst i tre månader för att plugga eng. Det skall bli så kul, men jag kommer självklart att missa massa med härliga människor här hemma, så som min pojkvän, syrran och självklart mamma och pappa. Jag kommer väl ringa hem efter två dagar och längta hem så som jag gjorde när jag var i Oxford i somras:p Vi får väl hoppas att jag trivs.

Jag skall bo tsm med några andra studenter och vi skall dela lgh. Jag tror det blir roligare än att bo i en värdfamilj då det känns som jag tränger mig på, speciellt om jag skall bo där i tre månader... Det känns faktiskt riktigt bra inför denna resan och pappa och syran och Carina skall komma och besöka mig och jag hoppas verkligen killen kommer ner ett tag så man inte saknar honom allt för mycket.

Nä nu måste jag iväg och plugga,,, känns lite sent, men ändå.. har ju mitt allra sista PROV imorgon!! Spännande. Måste ju få MVG ++ på det, alla rätt:)

Ha en toppen kväll..
Kramizar.