onsdag 20 juli 2011

Utbildning hit och dit

Jag kommer ihåg dagen då vi var med på kuddkrig i London som igår. Jag hade fjädrar fast i kläderna i över en vecka efteråt, men kul var det.

Nu är jag tillbaka i Sverige sedan den 23 maj. Väl hemma började man känna va pressen att hitta jobb och så blev det. Jag hittade jobb på hemtjänsten väster i Lund och jag trivs mycket bra. Jag har jobbat en dag och resterande kvällar och framöver så kommer jag bara jobba kvällar. Jag tycket det är väldigt skönt att jobba kväll och har lyckats vända på dygnet totalt:P

När jag befann mig i England tog jag ett, som jag kände det, livsavgörande beslut. Jag sökte in till högskolan. När men inte kunde söka in längre så blev jag vilsen och visste inte om jag gjort rätt så jag la till sjuksköterska i två olika städer på min lista då de gick att göra en sen anmälan. Jag hade nämligen kommit på att jag vill bli barnmorksa. Dock kom jag inte in på sjuksköterske programmet, men skall söka till våren efter att jag gjort högskoleprovet. Jag kom däremot in på ämneslärarutbildningen som det heter så fint nu. Med enkel svenska så kom jag in på lärarhögskolan, svenska inriktning.

Jag kommer alltså börja lästa till svenska och, förhoppningsvis, engelska lärare till hösten. Efter att ha talat med en som har gått utbildningen eller håller på tror jag han gjorde, så kom jag fram till att jag skall ge det en chans. För bara en dag sedan var jag inställd på att gå en termin och göra ok ifrån mig för att sedan läsa till barnmorska, men nu tänker jag ge lärare en chans och satsa på det.

Det var nämligen en arbetskolega som sa till mig, när jag kom med kommentaren att jag tyckte jag hinner bli så gammal om jag inte påbörjar vägen till barnmorska nu. Han sa att jag kommer i alla fall ha minst 37 år som barnmorska om jag börjar på utbildningen nu i vår. Så vad gör 5 år hit eller dit. Jag kan se om jag gillar lärare, gör jag de så fortsätter jag och läser till barnmorska senare. Gillar jag det inte så börjar nu till våren.

Varför jag börjar skriva nu igen är för att jag tänkte skriva lite som en dagbok för mig själv om hur jag tänkte och om hur jag kände under mina år som student.

1 kommentar:

  1. Jag råkade redera din kommentar Mimmi.

    Mimmi: "Frågestund på bloggen, fråga på!"

    SvaraRadera