måndag 15 februari 2010

Flitig Micka

Tyvärr har jag varit lat och inte laddat min kamera. Annars skulle ni få se bilder på mina nya skor och på semlorna som jag bakat idag och mitt nya bankkort.

Jag har hunnit med massor idag. Gick upp kring nio och sen stack jag till stan och hämtade mitt nya bankkort. Det är superfint med en ugla på det:) Skall ta en bild imorgon. När jag var hemma igen så började jag med semlebak. Semlorna blev goda. Lite brända på toppen, har inte riktigt vant mig vid denna ugnen, men helt okej ändå. Använde fullkornsmjöl vilket gjorde dem lite brunare, men lika goda ändå.


Av det receptet som jag använde så blev det 14 bullar:

Degen:
1 ägg
50 g jäst
3 dl mjölk
0,5 tsk salt
1 tsk kardemumma
1 dl strösocker
knappt en liter mjöl
0,5 tsk hjortronsalt (hittade inget i affären så fick bli utan det, men man skall ha det i.)

Fylling:
Mandelmassa Gör egen genom att ta 125 g sötmandel, 1 dl socker och 1 dl mjölk. Mixa sedan allt med en mixerstav. Jag gjorde egen, blir så mycket godare.

Granering:
vispgrädde räkna med ½ dl grädde till var semla.

Smula jästen och smält smöret. Häll mjölk i smöret och få det till ca 37 grader. Rör ihop jäst och smör tills jästen är upplöst och häll då i socker, salt och kardemumma + ägget. När detta är väl blandat så håller du i mjölet tills det blir en deg av det.

Degen skall jäsa i ca 30 min till dubbel storlek.

Dela degen i 14 bitar och forma bullar av den och lägg på en plåt. Låt jäsa i ca 30 min.

Ugnen sätter du på 225 grader undertiden som bullarna jäser. Du kan också förbereda mandelmassan och grädden här.

När 30 min gått så penslar du bullarna med ett ägg och sätter in i ugnen ca 8-10 min.

Mina blev som sagt goda med detta receptet. Prova ni med. Det är ju semledagen imorgon.

Som sagt så köpte jag mig ett par nya skor idag. Ett par som är mer för vår och sommar, men de är iaf platta och sköna. Jag har ju bara mina högklackade och mina känger här. Det behövdes med andra ord ett par nya skor. 25 euro tyckte jag var helt okej. nedsatt från 35 så man "tjänade" 10 euro. Hade nämligen sett ut dem innan och blev så glad när de var på rea.

Nu får jag ta och gå ut i mina nya skor och bege mig till Matias. Har ännu inte bestämt om vi skall ta pulkan eller vagnen. Det som är bra med vagnen är att man kan gå snabbare. Man sätter honom där och han kan inte hoppa ner, men det är lättare att gå mer pulkan då de är så mycket snö. Idag har de iofs skottat jätte bra, men ändå. Vi får se. Återkommer med svaret på vilket var jag gjorde.

Kramar på er.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar