torsdag 28 januari 2010

Äppelmuffins

Smarriga äppelmuffins har jag hunnit med nu på morgonen. Här får ni receptet, jätte lätt att göra.

200 grader 20 min i ugnen
12 små eller 30 stora

125 g smör
1,75 dl socker (ta lite till annars smakar det bara mjöl. Jag tog 2 dl)
2 st ägg
1,5 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
4,5 dl mjöl
1,5 dl mjölk

Fyllning:
1-2 äpplen (räckte för mig med ett)
kanel
strösocker

Blanda smör och socker till en smet och häll sedan i äggen. Därefter så häller du i vanilj och bakpulvret som följs av mjölk och mjöl. Blanda allt med elvisp eller matberedare (lättast så).
Skala äpplena och lägg dem i socker och kanelblandningen.
Häll i smeten i en muffinsplåt eller dylikt som du först smort med smör. Därefter lägger du i äppelbitarna i smeten och strör resterna av sockret och kanelen över muffinsarna.
In i ugnen och de är klara.

Mycket enkelt och gott.

Bild kommer när jag bakat en omgång till.. Dessa blev nämligen lite brända:P Ett tips.. Ha dem bara i ugnen i 15 min om de är små:P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar