tisdag 23 februari 2010

Gröööd är gott

Gu vad jag älskar gröt. Äter gröt minst en gång om dagen och nu har jag hittat en sån jätte god havregrynsgröt med frukt i som finns i en portionspåsar så man får i sig lagom mycket och det går snabbt, tar ca 1 min att göra. Däremot så funderade jag häromdagen på vad gröt heter på engelska, men kunde ikke komma på de:S kanske skall ta och kolla upp de någon gång:P Tror jag har kunnat det innan.

Har precis sett två avsnitt av Vampire Diaries och ätit en tallrik med gröt till frukost. Till frukost så blev det en gröt som är som risgrynsgröt fast det heter flinggröt och är super gott. Jag har även laggt in en tvätt i tvättmaskinen och skall snart lägga den i torktumlaren och gå och göra lunch.

Jag och Moses hade en ganska så intensiv diskussion i lördags och de som har träffat mig på fester vet att jag blir ännu mer intensiv än vanligt när jag har druckit lite. Tydligen är Moses likadan:P Diskussionen avbröts som tur var av att jag behövde gå på toa annars vet jag inte hur den hade slutat, men den handlade iaf om immigranter. Hur de borde anpassa sig efter landet de kommer till m.m. Vi diskuterade även hur det är att bo på olika platser än den man växte upp på.

Det intressanta i diskussionen var just immigranterna. Han är från Kenya och jag från Sverige. Vi båda bor i Finland just nu och har båda bott på andra ställen i världen. Det är otroligt vad kulturer och åsikter kan skilja sig mellan länderna. Jag tror att det ända vi var eniga om var ju att immigranter borde anpassa sig mer så som att lära sig språket och skaffa ett jobb, men vi var inte eniga om hur lång tid detta kunde ta. Jag tycker att man skall anpassa sig så fort som möjligt och att man inte skall leva på staten för länge. Han höll med om jobb och sånt, men språket var det annorlunda med. Han ansåg att man kan kommunicera med engelskan i flera år.

Sen diskuterade vi vilka länder som var "snällast" och kom fram till att Sverige var nog ett av de länderna som bara sa "välkommen in och ta för er". På vissa sätt så är ju detta bra, man hjälper folk som verkligen behöver hjälp, men samtidigt så är det inte så bra då Sverige, enligt min åsikt, hjälper utlänningar mer än svenskarna som bott här hela sitt liv. Man borde kanske ta tag i dem först och hjälpa dem komma på rätt fot i livet.

Oj nu spårade det ut totalt. Jaja. Nu skall jag springa ner och flytta tvätten och göra lunch. Får se vad det blir. Sen blir det VD:) Man kan ju bara se 72 min i taget och sen får man vänta 54:(, tur man har annat att göra undertiden:)

Kjam på er alla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar