söndag 1 augusti 2010

Sista inlägget i Finland.

Dagen började jätte bra. Väckarklockan ringde och jag var säker på att jag skulle klara av att inte gråta förens jag kom till tåget. Den tanken bröts när Lasse sa godmorgon, sista morgonen i Finland då då. Tårarna kom direkt och jag hade ingen chans att kunna sluta. Det blev ett snabbt hej då för att sedan ringa T och K och höra om de kunde hämta mig, ville inte gå 2 km och stor gråta. Räckte med att folk tittade de få minuter som jag stod och väntade på dem.

Väl hemma har jag packat det sista, fick bli en lite till väska. Sen har jag stor städat rummet, tvättat allt och dammsugit. Och nu tar jag det lugnt och skall sova en timme. K, T och Matias är på kalas. Jag tyckte det var bättre att sova en stund för jag är helt slut och om jag skall orka med resan så får jag nog ta och sova lite.. Vi lekte ju elektriker igår till kl 2 på natten, eller Lasse gjorde. Hans kulle installera lampknapparna så jag fick bara assistent och ge honom alla skruvmejslar och skruvar.. Var lite läskigt när jag lyckades stänga av tv för att han skulle kolla om det fanns ström och det fanns de, han sa något om att den inte gillade hur han kollade de så det var därför som tv slocknade i någon sekund.

Nu Får det bli soffan en stund och sen är det dags. Tåget går 5 svensk tid (6 finsk) och kommer fram halv 6 svensk tid. Vi kör härifrån vid 3 finsk tid (två svensk). Nu ses vi snart alla. Känns så konstigt. Idag blev det verkligen verkligt att jag skall åka. även om jag vetat det länge så har det inte känts verkligt.

Thank you everyone for being so kind to me here. Thanks for coming yesterday and for the flower and chocolate. I'll miss you all sooooo much, but I will be back soon to visit, I promise. Love you all!!




4 kommentarer:

  1. Susanna Arvidssonnovember 07, 2010 6:24 em

    Hej!

    Hur var det att jobba som au pair i Finland?
    Var det en svår omställning mot livet i Sverige?, och var det svårt att skaffa sig nya vänner?

    Har själv planer på att åka som au pair till Finland dock inte förrän till sommaren (2011) men det skulle vara roligt om du kunde berätta lite?

    Tack så jätte mycket!

    Susanna
    ( susanna_arvidsosn@hotmail.com )

    SvaraRadera
  2. Hej, Susanna. Att jobba som au apir i Finland var spännande. Jag vet inte om du kommer jobba i södra eller norra. I södra är det lättare som sensk då de flesta kan svenska. Där jag jobbade var folk bra på engelska så jag kunde göra mig förstådd på så vis. Jag tyckte det fanns olikheter, men det var likt Sverige. Känns som att bra val att första åka till FInaldn och bli van vid jobbet för att sedan åka till England och känna på kulturskillnaden och vara säker på jobb delen. Att skaffa vänner är alltid svårt som au pair, men det finns hemsidor du kan gå till och om du tar någon kurs i skolan eller så så får du många vänner genom det. Var öppen för allt och fråga familjen om de har vänner med barn i din ålder. Jag hade tur att min familj hade vänner med barn imin ålder för geonom dem lärde jag känna massor med folk och sen gick jag en kurs där några tog med mig till någon fest och på så vis lärde jag känna alla mina vänner där uppe. Har du fler frågot så bra fråga på:D

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag ser att du vart aupair i Finland. Vars då? :) Jag ska till Porvoo och undra om det är något jag ska tänka på eller bara få lite tips?:)

    Kram Evelina

    SvaraRadera
  4. Japp de har jag, jag var i Kemi, ca 2 mil från Happaranda i Sverige. Det finns så mycket man kan tänka på, men jag tror det viktigaste är att ge familjen minst en månad om inte mer innan du bestämmer dig för att du inte trivs. Det är svårt att bo och jobba på samma ställe, men man vänjer sig snabbt. Ge det lite tid bara. Lycka till Evelina:)

    SvaraRadera