söndag 11 april 2010

Vår Åre påskhelg

Nu är vi äntligen hemma igen efter en trevlig påskhelg i Åre. Det har varit mycket roligt, men också mycket jobbigt. Resan dit är 90 mil så ni kan ju tänka er hur kul det har varit. Jag skall vara glad över att Matias faktiskt har varit jätte snäll och knappt sagt ett ljud i bilden på hela vägen för jag satt ju där bak.

Vår resa började kl 4 på onsdagen då vi hämtade upp Matias från dagmamma. Därifrån så begav vi oss ut på vår påskhelg. Två timmar till Luleå där vi åt på en jätte god kinarestaurang. Jag som älskar kinamat tog fyra små rätter och räkorna (min favorit tsm med det friterade köttet) tog slut direkt. Matias skötte sig jätte bra. Han ville inte riktigt ha haklappen, men det gick bra tillslut. Det var här som vi konstaterade att Inga av våra finska bankkort funkade till att ta ut pengar, som tur var så funkade det att betala med dem i kassorna. T var lite irriterad då han tydligen ville ha lite kontanter ute ifall att man inte kunde betala med kort. Jag hade 100 svenska med mig, men de behövde jag inte använda på hela resan.

Vi stannade för att övernatta i Umeå på scandic syd. Det var ett pyttelitet rum som vi bodde i. Man skulle kunna sova 4 pers där och vi var ju bara tre med ett barn. Min säng var en som hängde på dörren och så fällde man ner den och Matias fick sova i våran resesäng som vi hade med oss. Bilden är tagen från där Matias säng stod. För att ta bilden fick jag stå i en fåtölj. Då kan ni kanske förstå hur pass litet rummet var. Detta är tyvärr den enda bilden utom de på backen som vi åkte i. Jag hade för mycket att tänka på för att hinna ta foton.

Vi kom fram vid 7 tiden på kvällen på Torsdagen då vi åt en jätte god middag med Ks tonfisksås som är super god. Ks pappa hade lagat en rätt med lamm, vilket också var super gott. K och T hade förklarat hur det såg ut, att det inte fanns varmvatten eller "riktig" toalett eller diskmaskin och såna saker. Jag hade fått för mig att det typ fanns ett litet dass på gården med en pump utanför och kanske ett litet rum där man kunde stå och duscha med kokt vatten. När jag kom innanför dörren så fanns det ett rum som var ungefär lika stort som vår hall och där var köket och vardagsrummet med en öppen spis i mitten. Det fanns rinnande vatten i kranen i köket och i den lilla vasken bakom skärmen som skilde av "tvätt" hörnan från resten av rummet. Jag trodde först att toan var där, men den var i en liten stuga utanför tsm med en dusch där det faktiskt fanns varmvatten. Dock bara lite. Huset hade en ovanvåning där det fanns två sängar och ett bort, så stort var de. Där nere hittade man även två små rum. Ett med en dubbelsäng där Ks pappa bodde och ett där det fanns en våningssäng där jag tillslut somnade. Jag fick nämligen välja om jag ville bo i bastustugan eller där inne. Jag valde först bastustugan då det var mer privat där, men efter ett tag där ute så blev jag lite rädd när det lät som möss utanför, vilket nog bara var inbillning. Så jag gick in igen.

Ks bror var också där vilket gjorde att Linnea ville leka hela tiden. Tre barn på så liten plats var jätte jobbigt då alla har spring i benen och det är inte lätt att springa om där inte finns någon plats för de.

Andra dagen i Åre så åkte alla utom jag och Matias skidor. De var då långfärdsskidor, vilket jag ändå inte alls tycker är kul och jag vet knappt hur man gör. Jag och Matias hade det mycket roligare i stugan och jag fick tom läst massa sidor i min bok som jag annars aldrig läser i då jag sitter vid datorn istället.

På eftermiddagen på fredagen så fick jag åka och träffa Vickan, en tjej från Malta. Jag passade på att hyra skidor så jag kunde åka på lördagen. Det var så roligt att träffa henne igen. Det kändes helt fel att se varandra med tjocka vinterkläder på då man var van vid Malta kläderna och att bara snacka svenska och ingen engelska var också mysko, men ack så kul det var att träffa henne igen. Hon bjöd mig till en påskmiddag på lördagkvällen som jag tackade ja till direkt. Jag skulle ha med mig vindruvor och oliver. Oliverna finns i skafferiet här nere nu. Jag glömde dem i bilden när jag gick in och sen körde T iväg med dem innan jag hann komma på de. Så kan de gå.

På frdagskvällen så spelade vi spelet som vann "årets bästa spel" pris här Finland 2009, tror jag. Det var iaf hur kul som helst. Det är lite jobbigt att förklara hur det funkar, men det går ut på att du skall förhindra alla från att komma över till andra sidan innan du gör de med din mus. Jätte kul var det och trots att det såg helt kört ut för mig så vann jag:D

På lördagen så åkte jag och T till Åre byn och åkte lite snowboard och skidor. Vi hittade en helt fantastisk offpist backe där det knappt fanns något folk i och snön var mycket lättare än i den vanliga backen bredvid. Det var nämligen strålande sol och ingen vid, inga moln så långt ögat nådde hela dagen. Snön var ju förstås jätte tung, men i den backen gick det jätte bra att åka. Det var när vi skulle hem som det blev tungt och min mjölksyra pumpade något otroligt. Till lunch så åt vi massor. Jag åt köttbullar och T år hamburgare. Till efterätt så skulle vi dela på några pannkakor, men eftersom Ts hamburgare tog sådan tid så fick vi extra många pannkakor, vilket vi inte riktigt ville lämna så vi åt allt och var helt mätta sedan så vi knappt kunde gå:P Länge sen jag var så mätt.


När vi kom hem igen så gjorde jag mig klar direkt för att åka till Vickan. De hade fixat massor med god mat och en kille som skulle handla lite chips hade handlat 8 påsar. Snacka om att de fortfarande äter chips där:P Jag saknar verkligen Malta och kompisarna där, men återträff kommer väl snart hoppas jag. Jag hade ju tydligen sagt att de skulle komma till Skåne så skulle jag visa dem Lund och Köpenhamn. Vi får väl se när jag är hemma tillräckligt länge för de:P

Sen kom ju söndagen. Då åkte vi till Holiday club och simmade i deras äventyrsbad. Det var jätte kul och Matias är så duktig på att simma om man håller i honom. Han sprattlade på som en galning med händer och ben och kom på så sätt framåt, med min hand under honom. Vi åt en jätte god lunch på stället och sen begav vi oss hemåt.
Bilden är lånad från Holiday club

Under natten hade de varit tvungna att sova med ett fönster lite öppet då spisen hade rökt in. Detta resulterade i att vi hade fått oss en lite sjuk Matias. Hans näsa började rinna och han nös hela tiden. Mitt jobb under hemresan var mest att torka hans näsa.

Vi stannade iaf i Arvidsjaur på vägen hem och sov där. Detta hotelrummet var mycket större. Där fanns en bäddsoffa till mig som jag inte ens behövde dra ut. Det räckte med att jag sov på själva soffan. Matias säng fick gott och väl plats i rummet framför min säng och K och T sov på andra sidan av en lite vägg som var ca en meter hög.
Bilden är lånad från hotell-laponia

Detta var min resa i stora drag. Jag har försökt att berätta vad som hänt, men samtidigt korta ner den lite. Det blev väldigt lång, men jag hoppas ni orkar med det. Det var därför det tog sån tid att skriva.

Kjam på er alla


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar