söndag 2 maj 2010

Varm vs. kallt

Varmt,varmt, varmt. Har ni det så varmt i Skåne med?

Vi kom till Zürich vid 11 på torsdagen och möttes av sommar. Det var jätte varmt ute och solen sken. Vi gick då till ett Zoo som ligger där, vilket var en lyckad utflykt. Vi såg massor med djur, däribland elefanter, bilder kommer när jag laddat min kamera. Jag skall även få lite från K och T då jag självklart inte hade laddat kameran innan och hade ingen laddare med mig. Även mobilen dog på torsdagskvällen:P Kan det bli mer likt mig:P

Iaf så gick jag i jeans som jag fick kavla upp och linne och jag svettades. Det var grönt och fint och påminde lite om Oxford. Fick lite längtan till England när jag kom in till den sota staden med alla parker.

En sak är säker, jag är en stadsmänniska. Jag älskar stan och tror aldrig jag kan tröttna. Som vi bor nu är bra och jag trivs, men inget går upp mot en fin lägenhet mitt i stan med en stor balkong och nedanför susar trafiken förbi. Affärerna är bara ett stenkast iväg och gatorna är fyllda med folk som skyndar hit och dit. Runt hörnet finns ett tiotal med parker att picknicka i när det är fint väder. Jag saknar stan.

Jaja, mer om Zürich och Bern. Vi åkte hem till Ks kompis på kvällen och fick grillat, första hemma grillade saken jag äter i år:) Det var mumsigt gott. Nästa dag var väder ok. Det var ganska varm och hyfsat fin himmel. Vi gick hemifrån vid 11 och kom tillbaka kring 6. Under denna tiden hade vi hunnit med att e på jätte söta små björnar och Matias hade fått klappa på getter och jag hade hunnit med att springa barfota i parken på det gröna gräset. Även detta var första gången i år. Helt otroligt hur skönt det är att känna gräset mellan tårna. Trots att det småduggade lite så var det skönt. Hela dagen gick vi och såg hela Bern som är en fantastisk plats. Får ni tillfälle att åka dit så gör de. När vi kom hem så fick vi grillat igen, inget jag tröttnar på i första taget. Dock kändes det mycket i benen att man hade gått hela torsdagen på Zoot och sen hela Fredagen.

Lördagen var grå och dyster, men det hindrade inte oss från att bege oss till en sjö en timme från Bern och sen ta båten till en lite by där jag åt en speciallitet från Schweiz. Dock hade jag ju redan smakat den på Malta när Viviane gjorde den, men de är väldigt gott så jag tror jag skall prova att göra det någon gång. Det påminner om "pasta carbonara". Det roliga var att alla tyckte jag var modig som provade den:P De visst ju inte att jag hade smakat innan:P

Sen tog vi tåget in till en annan by där vi tog en fika. Jag åt prinsesstårta:p Blev mycket svenska mat denna helgen för när vi var och åt på fredagen där vi såg björnarna så hade de svenska veckor så jag tog "biff a la lindstöm". Dagen avslutades med en hemmagjord starkt kryddad, men god Pizza.

Idag gick vi upp vid 8 och gjorde oss klara för att ta flyget. Lyx att åka med Finnair, man får mat på planet:P Synd jag skall åka med Sas när jag kommer hem om två veckor. Hela flygresan gick faktiskt jätte bra och vi fick hem alla saker utan krångel. Vi hade ett missöde som löste sig. T trodde att hade glömt mobilen på tåget till flyget, men vi hittade den i hand jackficka senare:P Låter som något jag skulle gjort, vilket jag var nära på att göra när vi skulle lämna planet i Kemi. Min väska höll på att bli kvarglömd. Jag som alltid glömmer den hade lyckats komma ihåg den hela tiden fram till sista stoppen:P Tur jag kom på att jag inte hade den med mig innan vi hann lämna planet. Det var lite läskigt för vi åkte med ett propeller flygplan, men det braiga var att man kunde se ut hur bra som helst då vingen är ovanför en.

Nu skall jag krypa i sängen och sova för jag är super trött. Natti på er alla. BTW Här i Kemi så är det snö kvar och kallt som satan:(



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar