söndag 21 mars 2010

Isbrytaren Sampo, Jäänmurtaja Sampo

Denna dagen har varit lång, men spännande och rolig. Det kommer ett klipp imorgon på mig. Ni får se vad jag hittar på. Kan säga att klippet kommer från idag då jag var på isbrytaren Sampo som är den enda isbrytare som tar turister. Jag sa ju innan att jag och en annan, Lasse, skulle smita in lite smått, vilket gick toppen. Vi var uppe på komandobryggan nästan hela tiden utom då vi var och simmade och gick på guidad vandring kring båten. Som sagt så var det mycket spännande. jag har några bilder här, men de på mig i vattnet får ni vänta med tills jag fått tag på Lasse som tog dem bilderna.

Vet ni hur en isbrytare bryter isen. Inte tänkte jag mig en hacka, men nästan. Jag trodde den var jätte spetsig där framme och att man sedan körde in i isen. Detta, efter idag, har jag förstått är omöjligt när isen är, som här, mellan 40-80 cm tjock. vad en isbrytare gör är att den lägger sig ovanpå isen och sen, men hjälp av sina tunga vikt, så trycker den i sönder isen. Den har ett runt skov vilket gör att den inte klarar öppna vatten, men den är ju till för vintertid. Jag fick se massor med rolig utrustning och snackade svenska med kaptenen. Fick även ett diplom som det kommer bilder på imorgon då jag redan hunnit lägga in bilderna från min kamera.

Den första bilen är lite otydlig, men det som är som en mörk linje till höger och som går i en kurva är faktiskt.... (resten får ni veta imorgon tsm med filmen:P)





Natti på er alla. Nu är klockan redan 10 över 12 är så det är klart natti tid nu. hoppas ni haft en lika heldelserik dag som jag och lika trevlig. Kjamar på er alla.

Nu är det bara 5 dagar kvar till syrran kommer:D:D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar