tisdag 2 februari 2010

Julkalender och snöslott

Nu sover Matias gott och jag skall strax se på Halloweentown ett efter att jag sett klart på hela jul i Kapernaum. Ni som har följt ett tag vet att jag har sett på den ett tag och eftersom det är en julkalender så kan den ju inte vara mer än 24 avsnitt. Varför jag fortfarande ser på den är för att jag inte fått alla delar att fungera. Det har tagit sin tid, men nu tror jag att alla funkar:) SÅ nu blir det julkalender.

Imorgon skall jag till skolan igen vilket skall bli trevligt, hitta på något under dagen är aldrig fel. Känns som om att jag aldrig hämtar Matias. Denna veckan kommer det bara bli på fredag för på torsdag så skall han vara hemma. Han har nämligen en läkartid och tandläkartid då. För att slippa att han skall vara hos dagmamman i två timmar och sen hem igen så låter vi honom vara hemma och jag blir körd in till stan tsm med Matias och T som skall möta upp K. På eftermiddagen så skall jag och K fixa med ett bankkonto. Jag har ju helt glömt att säga att jag har fått ett finskt personnummer. Det är ju förstås bara ett tillfälligt, men ändå, häftigt:P Jag har nu ett personnummer som ser ut så här: 311090-XXX Vill ju inte säga de sista, men de innehåller två siffror och en bokstav om jag minns rätt.. eller så var det två siffror och två bokstäver:P Bra man kan sitt eget personnummer:P

Vi skall åka och se på snöslottet snart någon gång. Här kommer lite info om det från en hemsida.
Under alla femton år man har byggt ett snöslott i Kemi har det aldrig tidigare varit helt klart vid invigningen.

– Tidigare år har vi varit tvungna att lämna en hel del finslipning och till och med byggande till efter invigningen, säger Marika Tomminen, slottsvärdinna.

Snöslottet i Kemi har en yta på 4 900 kvadratmeter. Den består av 21 000 kubikmeter snö, vilket motsvarar cirka 2 100 lastbilar. För väggar, bord och skulpturer har man tagit mera än 300 kubikmeter is ur Bottenhavet. Temat för snöslottet är i år nationalromantiken.

Mera än 90 000 personer väntas besöka snöslottet. Om vädret tillåter håller det öppet ända till början av april.

Här är en bild från kapellet i snöslottet. Här kommer folk från alla länder tom hong kong och gifter sig eller döper sina barn. T känner en som skall gifta sig där i mars. Den blivande frun är från Kina om jag inte minns fel. Det skall bli så kul att se det. Normalt sett så är där kring 5 minus så man får klä sig varmt. Man kan äta där och ha kalas eller bara gå runt och kolla. Dock är det tydligen så många som vill äta där att det är ett måste att förbeställa om man vill han chans att få sin mat serverad.


Nu blir det jul för mig och sen vika tvätt för att sedan sova. Natti på er alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar