söndag 17 januari 2010

En lyckad helg

Nu sitter man här och helgen har gått så fort. Har hunnit med för mycket saker. Har åkt Snowboard för första gången och varit på ett äventyrsbad/spabadhus idag.

Det har varit en trevlig och kul helg och jag hoppas vi fortsätter i denna takten. Jag håller för tillfället på att installera Ts cam på min data så vi får väl se om jag lyckas:D Hade varit kul att kunna visa sitt rum och huset för syrran. Dock kommer väl den grejen som pappa skickade snart:)

Imorgon är det en ny dag med nya möjligheter. Jag och T skall vid 10 gå till pankki (tror de stavas så, bank alltså) och polisi och sen skall det vara något med Matias som händer på eftermiddagen. Jag skall även gå på min första Finska kurs. Har letat som en galning efter olika ställen på nätet där de har MP3 filer med finska fraser som sedan översätts till svenska eller engelska, men det är omöjligt. hittar, men de kostar kring 300 kr.. skall se vad de har i bokaffären imorgon eller i övermorgon.

Så konstigt de där med sauna. Jag skrev ju om killarna som gick in i saunan i fredags innan festen och tog en öl som lite förfest:S mysko, men ännu mer mysko är att man på lördag kvällarna har som tradition att man bastar oavsett om gäster är där eller ej. Helst om gäster är där. Dessutom är vi ju så vana vid det i Sverige att man går in med sin handduk om inte tom med baddräkt eller bikini i bastun och sen sitter man där tyst och blir varm en stund. Man ser hur kranen ovanför på badhusen sköter vattnet. Här i Finland skall jag be och få tala om att det är annorlunda. Man går för det första inte in i bastun med några kläder eller handdukar på sig. Man tar en liten lapp utanför och det är den man sitter på även på badhusen och hemma. Trots Finskarnas blyghet så säger man Hejpa när man kommer in och alla svarar. Sen sitter man där och snackar med dem. Det är precis som att det är andra människor där bara för att man är i en bastu:P Iaf sen finns en sån hink med vatten som alla får använda och man bestämmer själv hur man vill ha det. Där vi var idag var det tre olika bastusar. En för killar och tjejer, en för tjejer och en turkisk ångbastu. Jag måste prova den någon gång, men eftersom Matias var med så tog vi den vanliga för tjejer.

Det var lite smått om saunasarna här. kommer säkert mer info om det senare. Det är ju ganska viktigt, de där med sauna här.

Nä nu blir det mer Finska för min del och såklart cammen. Hoppas ni får en fortsatt bra söndagskväll.

Kjamar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar