tisdag 5 januari 2010

Första dagen i Kemi

Hej alla. Nu sitter man uppe i Kemi i 21 minusgrader. dock är det mycket varmare i huset. Jätte stort hus, men min kamera fungerar ej så jag kan inte visa hur det ser ut, men fint är de.. Ett gammalt fabrikschefshus.

Jag trivs bra än så länge och det skall bli roligt nästa vecka när man får jobba mer på riktigt. K är ju hemma nu med mig och visar allt. Inget jag kan klaga på än så länge förutom, fast de är inte klagning, men de har tygblöjor. Funkar bra, är hyfsat lätt, men jag föredrar engångs.

Just nu sitter jag och hoppas Matias sover en sund till. K kommer hem om 5-10 min och då skall vi laga mat om jag inte minns fel. Rutinen har jag inte kommit in i ännu, men jag har börjat få lite koll. Lite finska, närmare bestämt 3 ord har jag lärt mig, så fortsätter det så så kommer jag att ha lärt mig en del.

De har även en bastu, som alla Finskar har, men den är faktiskt mindre än våran. Dock har ju inte vi ett basturum som de har där mankan hänga av sig utanför och sen går man in till ett litet rum utanför bastun med dusch och sånt.

Matias, japp med ett t (vi är i Finland), är super söt, men har lite svårt för att hålla sig till en leksak i taget, men de har väl de flesta ungar.

Nu skall jag kolla runt lite på nätet, men forsätt följa min blogg för nu kommer massa om au pair livet i Finland, ett ovanligt ställe. Slogan på svenska för Kemi är: Kemi, ett ovanligt ställe.

P.s. De där med natur.. tja.. vi bort precis bredvid ett av Finlands största industriområden. Tur jag inte är så väldigt intresserad av naturen då:P Måste bara säga att jag har ätit vegetarisk lassange och tyckte de var gott :O

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar