onsdag 6 januari 2010

Att kunna fler språk skulle vara bra

Nu är vi hemma från en rundtur i Kemi.

Just nu sitter K och läser för Matias tsm med T. Jag har fått lite fritid och det är alltid skönt. Känns att det var en bit att gå innan. en timme tur och retur till dagmamman. 30 min dit och 30 min hem. Så skall man gå och lämna honom där kl 9 var dag och tillbaka och hämta honom vid två tiden om jag inte minns fel. Snacka om att man kommer ha tränat upp konditionen och benmusklerna tills man kommer hem. Vem vet, kläderna jag köpte innan jag åkte kanske är för små när jag kommer hem första vändan:P

En sak som jag har märkt är att kylan inte stör mig så länge jag har varma strumpor. Första stället jag börjar frysa på är inte ansiktet utan mina fötter. Helt ofattbart hur man kan frysa så. Jag slutar inte heller frysa förrens ett bra tag efter man kommit in i kylan. Helt otroligt.

Idag har jag lärt mig massa fler ord som tex:
Finska till svenska:
ja= och
Niin= så, men de använder det ungefär som ja
nej=ej
där=siellä
Mat= ruoka
Äta= syödä

Bland annat. Dessa är dock ord som jag känner igen och som jag ännu inte lärt mig använda. Jag använder bara äta och mat och ja och nej och där.. hehe jo jag använder ju alla:P Nu när man tänkte efter:P

Dock skall jag ju inte använda finska utan svenska ,men man skall ju kunna kommunicera med andra.

Tycker det är super bra att de försöker lära honom två språk. Jag önskar jag kunde Finska och Isländska, mest för att det är skoj, men då kan man ju alla språk i norden eller iaf förstå:P

Nu skall jag kolla in andra bloggar innan det blir hemmagjord Pizza..

Kjamar på er alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar