söndag 24 januari 2010

Fullspäckad helg

Nu blir det mycket.. skriver för hela helgen så jag delar upp det i några inlägg. Vi åkte ju lite oväntat till Österbotten. Jag hade fått reda på detta tidigare i veckan, men var inte hundra (trodde inte) att jag skulle följa med. Tydligen skulle jag detta så jag fick packa på 5 min och sen åkte vi i fredags.. Hann inte ens skriva här att jag skulle iväg:S

Iaf vi börjar med fredag så kommer de andra dagarna efterhand.

22/1-10
Jag hade suttit på nätet och funderat ett tag tsm med en kille här i från om jag kunde följa med dem till festen i helgen, men vi kom aldrig fram till något, som tur var:P För när jag hade hämtat Matias så kom K hem och berättade att vi skulle köra om en timme. Inget om hur länge vi skulle stanna, hur långt bort det var eller så.. Fick då fram några frågor som besvarade detta och sen tog jag min tvätt som precis blivit klar i torktumlaren, som tur var, och började packa på fem min för sen skulle jag att hand om Matias tills de var färdigpackade. Jag hade sett fram emot en lugn och skön helg och få lite lugnt och ro, men ikke sa pikke.

I bilden satt vi i 3 timmar innan vi stannade och åt.. (jag i baksätet bredvid Matias). Vid maten passade jag Matias en del, men inte hela tiden. sen var det bara tre timmar kvar. Jag hade tur att Matias sov nästan hela vägen, men ändå.

Väl där fick vi lite pirog och så, sen var det i säng.

Ts föräldrar bor där och de var mycket trevliga trots att jag inte kunde snacka finska och de ingen svenska.

23/1-10

Jag vaknade vid sju, men stannade medvetet i sängen till halv nio.. Skall iaf få lite sovmorgon på min lediga dag. I går så gjorde jag massa. Jag och K gick ut en lång runda på 1 och en halv timme (jag gick i högklackat). Det var mycket trevligt och vi hade en hund med oss. De där hemma hade ringt och försökt få tag i oss, men våra mobiler låg hemma. Så de hade skickat ut en gubbe för att hitta oss precis innan vi kom hem. K går nämligen ganska ofta vilse där ute.. hehe..


Strax efter att vi kommit hem så åkte jag med T för att se hans mamma bada i en vak. Jag hade inte frusit på promenaden innan, men när jag såg dem i bara badkläder hoppa i isen och sen smörja sig med snö så började jag frysa.

Senare på dagen så gick vi hem till Ts kusinbarn som fått barn, om jag förstod det rätt. Hon var iaf jätte söt och vi fick lite fika.

När vi kom hem därifrån så fick vi jätte god paj, renpaj. Kan fortfarande känna smaken i munnen. Den var super gott. Därefter så gick T och K och bastade och jag fick lägga Matias. Jag orkade inte sitta uppe en timme och vänta på att han skulle somna så jag tog honom i famnen och vaggade honom till sömns och det tog en kvart så sov han och märkte inte ens att jag la ner honom i hans säng. Det blir ett återkommande vis att lägga honom på. Dock inte alltid. Sen tog jag en bastu. Det var mycket skönt. De hade en vedbastu, vilket var super cool. Tyvärr fick jag ingen bild på den.

24/1-10

Idag har vi mest suttit i bilen. Vi stannade och åt lunch hos Ts syster och sen när vi körde igen så somnade K på två sek, men inte trötte Matias. Jag var helt slut och höll på att somna, men ville inte sova om inte han gjorde de.. VI körde från dem kring 13.30 och han somnade vid 15.30.. Precis när han somnade så blev jag pigg så jag fick inget sovit i bilen heller.

När vi kom hem så gjordes det mat och sånt innan jag hann gå på toa. Precis när Matias mat blev klar så fick jag 5 min över och då sprang jag på toa. Sen fick jag ta honom efter maten. När vi lekt en stund så kom K och sa att jag kunde få vara lite ledig nu.

Vill också säga att jag har inte blivit påtvingad något jobb under helgen, men jag anser att jag är här för att ta hand om deras barn så åker vi iväg så skall jag göra mitt jobb. Sitter man i baksätet så skall man ta hand om honom osv.

Glömde ju nästan att säga att jag hittade en traktor där i Österbotten. En liknade din. Tror denna var lite nyare, men annars tycker jag den är lik:P Kolla in den pappa.

Imorgon kommer jag med lite tips att tänka på innan och undertiden man är au pair.

Förresten så har jag varit här i tre veckor imorgon.

God natt på er alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar